Influența banilor în viața omului

Influența banilor în viața omului

Importanța banilor în viața de zi cu zi a crescut foarte multe astăzi, dacă este să ne raportăm la vremurile trecute. Deși mentalitățile oamenilor s-au schimbat foarte mult, vorbele populare ”banul strică omul” sau ”banul pervertește” încă sunt actuale. În confirmarea acestora vin mai multe studii și experimente ale diverși psihologi care arată că, într-adevăr, înțelepciunea populară este nemuritoare.

Care este influența banilor în viața omului?

De exemplu, un studiu publicat în jurnalul Psychological Science, demonstrează faptul că banii au efecte asupra proceselor empatice, iar oamenii care au un statut economic mai scăzut se descurcă mai bine decât bogătașii să citească expresiile faciale ale altor persoane, abilitate care contribuie la activarea proceselor empatice.

Un studiu realizat de UC Berkeley în San Francisco a arătat că șoferii de mașini de lux erau de patru ori mai puțin susceptibili să oprească și să ofere prioritate pietonilor la trecerile neprevăzute cu semafoare.

Urmăreşte-ne şi pe pagina de Facebook!

Un alt studiu sugerează că însăși gândurile despre bani ar putea genera un comportament mai puțin etic. Cercetătorii Universității Harvard din Utah au demonstrat că șansele ca subiecții experimentului să mintă sau să demonstreze un comportament imoral au crescut, după ce aceștia au fost expuși unor cuvinte care aveau legătură cu banii.

De altfel, goana după bogăție se poate transforma într-un comportament compulsiv, iar psihologul Dr. Tian Dayton explică că o nevoie compulsivă de a dobândi bani este adesea considerată ca făcând parte dintr-o clasă de comportamente cunoscută sub numele de vicii de proces, sau "vicii de comportament", care sunt diferite de abuzul de substanțe. O dependență de proces este o dependență de sentimentul plăcut care vine de la primirea de bani sau posesiuni, care poate duce, în cele din urmă, la consecințe negative și poate afecta bunăstarea individului.

În  materia de psihologie comportamentală, un concept des întâlnit este efectul ”priming” sau efectul primului plan. Priming effect pornește de la ideea că mintea umană își amintește mai ușor acele informații aflate în concordanță cu informațiile obținute mai devreme. De exemplu, dacă vi se numesc două obiecte, o ușă, apoi o cheie, vă veți imagina o cheie de la o ușă. Iar dacă primul cuvânt ar fi lac, iar al doilea broască, vă veți imagina mai degrabă un animal acvatic, decât o broască de la ușă. La acest nivel, efectul primului plan nu pare a fi impresionant, însă manifestările acestuia evoluează dincolo de niște asociații simple de cuvinte.

Efectul Florida este unul dintre cele mai timpurii și mai relevante exemple a ”priming-ului”.  Astfel, în cadrul experimentului care a stat la baza definirii acestui efect, unei grupe de studenți li se cerea să formeze o propoziție din câteva cuvinte, de exemplu, ”cărunt”, ”chel”, ”riduri”, ”a împleti”, ”farmacie”. O altă grupă de studenți urmau să facă același exercițiu, însă cu o serie de cuvinte care nu se mai asociau cu bătrânețea. După aceste exerciții, aceștia erau invitați să traverseze un coridor pentru a ajunge într-o altă încăpere unde urma să se desfășoare a doua parte a experimentului. S-a dovedit că acei studenți care au avut de creat propoziții din cuvinte asociate conceptului de bătrânețe, au traversat acel coridor mult mai lent decât subiecții care au utilizat cuvinte neutre în propoziții. Experimente ulterioare au confirmat influențele similare ale condițiilor externe de mediu asupra comportamentului uman. De exemplu, oamenii tind să sprijine programe de finanțare școlară, dacă procesul de vot are loc într-o clădire de învățământ.

Un alt experiment în ceea ce privește influența banilor în viața omului a reușit să ilustreze legătura dintre simbolurile monetare și acțiunea umană. De exemplu, subiecții erau rugați să formeze propoziții din cuvinte din tematica banilor, sau li se instala pe desktopul calculatorului  personal un simbol al dolarului, fie era lăsată la vedere o joacă de tipul ”Monopoly”. Rezultatele experimentului au arătat că în acele grupuri în care experimentatorii au expus subiecții la simboluri care au legătură monetară, comportamentul acestor subiecți a devenit mai independent și mai egoist. De exemplu, în condițiile în care aceștia aveau de soluționat o problemă, ei pierdeau mult timp încercând să rezolve problema de sinestătător, fără a apela la ajutorul altor persoane și își ofereau mai rar ajutorul în soluționarea unei sarcini atunci când alții aveau nevoie. În condițiile în care experimentatorul scăpa ”accidental” creionul jos, în medie, în rândul grupului de subiecți expuși ”influenței banilor”, mai puține persoane se aplecau să ridice creionul, ajutându-l  pe experimentator. În plus, un efect interesant a fost faptul că atunci când a trebuit să aranjeze scaunele pentru un presupus ”interviu”, subiecții le-au aranjat la o distanță de două ori mai mare decât persoanele care nu au fost supuse influenței simbolurilor monetare.

Rezultatele experimentului despre influența banilor în viața omului au arătat că influențele simbolisticii monetare au dus la accentuarea trăsăturilor individualiste, în condiții în care oamenii nici nu au remarcat acest lucru, schimbările având loc la nivelul sistemului intuitiv de gândire.

  • Relevanța informației în profesia de trader
 

Prin puținele informații prezentate mai sus, am încercat să subliniez faptul că chiar și un simplu simbol al banilor poate duce la modificarea mentalității, comportamentului și obiectivelor noastre. Ar părea că creierele noastre activează conceptul de bani imediat și prioretizează lucrurile în mod diferit, facându-ne mai centrați pe propria noastră persoană și mai izolați din punct de vedere social. Rezultatele experimentelor arată că chiar și simboluri slab legate cu banii reali, cum ar fi exemplul jocului Monopoly, vă pot face mai egoist, de aceea, e ușor de imaginat modul în care profesia de trader și contactul permanent cu piețele bursiere pot influența mentalitatea indivizilor. Evident, majoritatea persoanelor nu doresc să se transforme în niște oameni preocupați doar de bani, ci preferă să-și păstreze prietenii și să aibă relații călduroase în familie.

Anume acesta este motivul din care traderii ar trebui să acorde mai multă atenție modului în care se modifică percepțiile oamenilor și dacă nu devin aceștia prea egoiști. Trebuie de avut în vedere că deși influența tranzacțiilor bursiere asupra subconștientului uman nu este de ignorat, aceasta ar putea fi compensată prin eforturi conștiente ale traderilor în relațiile de zi cu zi dintre acesta și apropiați.


Te-ai săturat să pierzi timp şi bani pe zeci de cursuri, cărţi şi seminarii teoretice din care nu te alegi cu nimic? Vrei să afli exact cum se pune teoria în practică şi să înveţi de la specialişti ce trebuie să faci, pas cu pas, pentru a atinge succesul mult dorit? Alege o educaţie inteligentă! Click aici!


 

Consimțământul cookie-urilor GDPR

Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a vă oferi cea mai relevantă experiență, amintindu-vă preferințele și repetând vizitele. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu utilizarea TUTUROR cookie-urilor. Cu toate acestea, puteți vizita Setările cookie-urilor pentru a furniza un consimțământ controlat.
Activat Permanent

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului web. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

Cookie-urile publicitare sunt utilizate pentru a oferi vizitatorilor reclame și campanii de marketing relevante. Aceste cookie-uri urmăresc vizitatorii de pe site-uri web și colectează informații pentru a oferi reclame personalizate.

Cookie-urile de performanță sunt utilizate pentru a înțelege și analiza indicii cheie de performanță ai site-ului web, ceea ce ajută la oferirea unei experiențe mai bune utilizatorilor pentru vizitatori.

Cookie-urile analitice sunt utilizate pentru a înțelege modul în care vizitatorii interacționează cu site-ul web. Aceste cookie-uri ajută la furnizarea de informații despre valori, numărul de vizitatori, rata de respingere, sursa de trafic etc.

Modifică