CE ESTE RAPORTUL PREȚ-CÂȘTIG (PER)?

CE ESTE RAPORTUL PREȚ-C ȘTIG (PER) ȘI CUM SE FOLOSEȘTE ACEST INDICATOR PENTRU A OBȚINE PROFIT LA BURSĂ? Ești investitor și ai vrea să folosești raportul P/C (preț-câștig sau PER) ca instrument de selectie a actiunilor pentru portofoliul tau, dar nu știi cum să-l interpretezi? Experții afirmă că un P/C mare denotă valoarea unui titlu scump, iar unul mic - un titlu ieftin. Prin urmare, ce este prea scump pe piață s-ar putea ieftini la un moment dat și deci ar trebui să vinzi, iar ce este prea ieftin s-ar putea scumpi, lucru care îți sugerează că ar trebui să cumperi.

Ești investitor și ai vrea să folosești raportul P/C (preț-câștig sau PER)  ca instrument de selectie a actiunilor pentru portofoliul tau, dar nu știi cum să-l interpretezi? Experții afirmă că un P/C mare denotă valoarea unui titlu scump, iar unul mic - un titlu ieftin. Prin urmare, ce este prea scump pe piață s-ar putea ieftini la un moment dat și deci ar trebui să vinzi, iar ce este prea ieftin s-ar putea scumpi, lucru care îți sugerează că ar trebui să cumperi.

Ușor de spus, însă…greu de făcut. Într-adevăr, este greu să te miști SINGUR împotriva mulțimii și să tranzacționezi pe instrumente "vânate" de ceilalți participanți, și asta pentru că emoțiile care îți influențează deciziile te fac să gândești că "ar fi mai bine să renunț decât să-mi pierd investițiile".

Acest instinct de a evita situațiile de stres face parte din psihicul nostru și vine să ne protejeze, într-un fel, de eșec. În tranzacționare există un anumit grad de stres care provoacă de cele mai dese ori frică, și anume frica de a înfrunta sigur piața și de a pierde bani.

Ce este raportul preț-câștig?

Te-ai întrebat vreodată ce-ar fi dacă ar exista un indicator eficient care ne-ar ajuta pe noi investitorii să determinăm care va fi prețul activelor la un moment dat? Și dacă acest indicator te-ar ajuta să obții randamente mari la bursă, l-ai folosi?

Investitorii profesioniști folosesc pe scară largă indicatorul P/C ca pe ca o valoare de randament.

Raportul P/C reflecta Pretul unui activ/Profitul net per activ.

Activele cu un P/C ridicat au, de regulă, şi un preţ mai mare. Indicatorul P/C este unul dintre cei mai utilizați pe piață datorită relevanței mari în raport cu uşurinţa de calcul. P/C reprezintă măsura costului unui activ în funcţie de valoarea acestuia, reflectata doar de profitul net calculat pentru ultimul an financiar. Prin urmare, P/C îți arată atât numărul de ani în care îți poți recupera investiția, cât și suma pe care trebuie să o plătești ca investitor pentru a obţine o unitate monetară din profiturile firmei emitente de acțiuni.

Mulți investitori care abordează în mod serios piața își pun întrebarea: "Ce-ar fi să cumpăr o companie emitentă pe baza prețului curent al acțiunilor? Dacă aș face-o, mi-ar aduce această investiție randamente pe măsură încât să merite efortul și riscul? Ar putea rentabilitatea să nu depășească valoarea activelor fără risc, ca cea a obligațiunilor şi a certificatelor de trezorerie?"

De ce mulți investitori suferă eșec?

Fiind copleşiţi de emoţiile care, de cele mai dese ori, inhibă judecata de investiții și tranzacționare și care provoacă luarea unor decizii pripite, majoritatea investitorilor se feresc să folosească indicatorul P/C. Investițiile reprezintă un domeniu care trebuie studiat cu seriozitate. Faptul că citești un articol financiar într-o revistă și prinzi idei, nu te face un investitor de succes.

De cele mai multe ori suferă eșec cei care investesc după principiul ”totul sau nimic.” Fiind tentanți de ofertele pieței, investitorii își bagă banii într-o singură tranzacție cu speranța de a se îmbogăți peste noapte. Cu toate că piața este adesea imprevizibilă, este important să-ți cântărești bine deciziile și să faci investiții corecte.

Cum se utilizează raportul preț-câștig?

Indicatorul P/C îți oferă o idee despre cât de mult plăteşti pentru capacitatea unei companii de a genera profit. Poţi calcula coeficientul P/C împărţind preţul unei acţiuni la câştigul per acţiune. În cazul fondurilor de investiţii, raportul P/C se calculează pe baza activelor financiare din portofoliu.

Cu ajutorul acestui instrument ai putea să cumperi, de exemplu, acţiunile companiei dintr-o ţară cu piaţa subevaluată și să le menţii pe poziţii până când această ţară îşi va recăpăta echilibrul investiţional. Trebuie să mai ţii cont şi de faptul că pe lângă starea economiei unei ţări, preţul acţiunilor este influenţat şi de evoluţia pieţelor globale. Astfel, în perioadele de echilibru, investitorii străini tranzacţionează pe pieţele autohtone generând o creşterea a preţului acţiunilor.

Utilizarea raportului P/C este adesea supusă criticilor şi afirmaţiilor că acesta se utilizează doar pe pieţele americane, lucru care este total greşit. Raportul P/C este calculat pentru multe pieţe din întreaga lume, pentru că principiul buy low și sell high este valabil pretutindeni.

Raportul P/C este un indicator eficient, însă, ca și multe alte instrumente bursiere, nu îți poate garanta 100% succes în investiții și tranzacționare. Cu toate acestea, P/C este un indicator care poate fi folosit atât ca punct de pornire în identificarea prețurilor avantajoase pe piață, cât și ca instrument de identificare a noilor oportunități.

A tranzacționa cu succes la bursă nu înseamnă să arunci nişte zaruri pa masa de joc. Succesul este dat de utilizarea corectă a unor instrumente eficiente care îți pot limita riscurile și maximiza profiturile, iar raportul P/C este unul din instrumentele pe care le poate folosi un trader experimentat pentru a obține randamente mai mult decât bune.

Articole asemănătoare

Consimțământul cookie-urilor GDPR

Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a vă oferi cea mai relevantă experiență, amintindu-vă preferințele și repetând vizitele. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu utilizarea TUTUROR cookie-urilor. Cu toate acestea, puteți vizita Setările cookie-urilor pentru a furniza un consimțământ controlat.
Activat Permanent

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului web. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

Cookie-urile publicitare sunt utilizate pentru a oferi vizitatorilor reclame și campanii de marketing relevante. Aceste cookie-uri urmăresc vizitatorii de pe site-uri web și colectează informații pentru a oferi reclame personalizate.

Cookie-urile de performanță sunt utilizate pentru a înțelege și analiza indicii cheie de performanță ai site-ului web, ceea ce ajută la oferirea unei experiențe mai bune utilizatorilor pentru vizitatori.

Cookie-urile analitice sunt utilizate pentru a înțelege modul în care vizitatorii interacționează cu site-ul web. Aceste cookie-uri ajută la furnizarea de informații despre valori, numărul de vizitatori, rata de respingere, sursa de trafic etc.

Modifică