Pe urmele creșterii economice

Pe urmele creșterii economice

Dacă urmărești știrile economice, cu siguranță ai auzit că România are o creștere economică record. Dar ce este această creștere economică și cum se interpretează ea?

Creșterea economică reprezintă variația pozitivă a producției de bunuri și servicii într-o economie într-o perioadă de timp. Indicatorul cel mai utilizat pentru a măsura creșterea economică este produsul intern brut (PIB). Creșterea economică este reprezentată de creșterea PIB (Produsul Intern Brut) sau cu alte cuvinte de diferența dintre PIB-ul perioadei curente și PIB-ul perioadei anterioare, în funcție de intervalul de timp pe care se calculează.

Produsul Intern Brut (PIB) este un indicator macroeconomic care reflectă suma valorii de piață a tuturor mărfurilor și serviciilor destinate consumului final, produse în toate ramurile economiei în interiorul unei țări în decursul unui an.

Produsul Intern Brut trimestrial al Romanieiîn perioada 2000 - 2017



Sursa foto: INS (Institutul Național de Statistică) Comunicatul de presa nr. 294/14 noiembrie 2017.

Produsul Intern Brut se mai poate scrie și ca PIB = consum + investiții + exporturi − importuri

Comparativ cu trimestrul II din 2017, produsul intern brut în trimestrul III din 2017 a fost, mai mare cu 2,6%. În primele două trimestre ale acestui an creșterea PIB-ului a fost de 2% pe fiecare trimestru. Dacă comparăm acest indicator cu aceeași perioadă a anului anterior, creșterea acestuia este de 8,6%, situându-ne astfel pe primul loc din cele 28 de țări ale Uniunii Europene, conform informațiilor furnizate de INS (Institutul Național de Statistică) în comunicatul de presă nr. 294/14 noiembrie 2017.

Întrebarea este dacă această creștere economică, care ne situează în fruntea Europei, se simte în buzunarele românilor sau este doar o cifră înregistrată statistic? Pentru a evalua situația reală, acest indicator trebuie corelat cu evoluția inflației (creșterea generalizată a prețurilor bunurilor și serviciilor într-o anumită perioadă de timp) și dinamica salariilor. În final, trebuie analizat dacă nivelul de trai al populației s-a îmbunătățit în timpul creșterii economice sau puterea de cumpărare a scăzut.

Nivelul de trai este definit ca fiind gradul de satisfacere a nevoilor materiale și spirituale ale populației unei țări, într-un anumit interval de timp, în timp ce puterea de cumpărare este raportul dintre indicele de creștere a veniturilor salariale și indicele prețurilor de consum. Creșterea puterii de cumpărare are loc doar dacă aceste venituri se majorează mai mult decât cresc prețurile produselor și serviciilor achiziționate din banii câștigați prin muncă.

Creșterea economică pe care o înregistrăm în prezent se bazează pe creșterea consumului populației. Consumul a crescut la rândul lui pe baza îndatorării, în ultima perioadă condițiile de creditarea relaxându-se, românii îndatorându-se din ce în ce mai mult.

Problema este ca în prezent, ca și țară, consumăm mai mult decât producem, ceea ce înseamnă că Statul trebuie să se îndatoreze ca să acopere cheltuielile cu importurile. Importând mai mult decât exportăm Statul trebuie să acopere diferența, fie folosind banii publici, fie împrumutându-se.

Din ce în ce mai multe voci ne prezintă asemănările dintre această perioadă de creștere economică și cea dinainte de criza economică din 2008. Cum ne pregătim de următoarea criză, vezi în următorul articol.

Autor: Monica Mititelu (www.abcdarfinanciar.ro)

Consimțământul cookie-urilor GDPR

Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a vă oferi cea mai relevantă experiență, amintindu-vă preferințele și repetând vizitele. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu utilizarea TUTUROR cookie-urilor. Cu toate acestea, puteți vizita Setările cookie-urilor pentru a furniza un consimțământ controlat.
Activat Permanent

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului web. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

Cookie-urile publicitare sunt utilizate pentru a oferi vizitatorilor reclame și campanii de marketing relevante. Aceste cookie-uri urmăresc vizitatorii de pe site-uri web și colectează informații pentru a oferi reclame personalizate.

Cookie-urile de performanță sunt utilizate pentru a înțelege și analiza indicii cheie de performanță ai site-ului web, ceea ce ajută la oferirea unei experiențe mai bune utilizatorilor pentru vizitatori.

Cookie-urile analitice sunt utilizate pentru a înțelege modul în care vizitatorii interacționează cu site-ul web. Aceste cookie-uri ajută la furnizarea de informații despre valori, numărul de vizitatori, rata de respingere, sursa de trafic etc.

Modifică