Dacă nu știi ce este o Piață, nu știi nimic

Prețul este ceea ce plătești, valoarea este ceea ce primești.

Lumea în care trăim nu poate exista fără piețe financiare.

Există piața de valori, piața crypto, piața bunurilor imobiliare, piața aurului și chiar piața cărților Pokémon!

Când spunem „piață”,  avem în vedere o întâlnire colectivă dintre cumpărători și vânzători ce au scopul de a se angaja într-o formă de comerț prin schimb de bani. Cumpărătorii și vânzătorii convin asupra unui preț, fac tranzacții, iar piața continuă să se miște pe o tendință de preț.

Nu contează pe ce piață te uiți: toate piețele și prețurile lor urmează aceleași principii fundamentale. Și aceste principii fie vor ajunge să funcționeze pentru tine, fie împotriva ta!

Vrei să eviți greșelile financiare și să începi o abordare mai inteligentă sau conștientă a banilor? Există câteva adevăruri pe care trebuie să le înțelegi despre natura de bază a piețelor, participanții și forțele care le conduc. Fie că este vorba de acțiuni, metale prețioase sau pantofi sport: cum crezi, ce anume face ca prețul produselor să crească și să scadă în timp?

Să începem lecția :-)

Îmi pare rău, știu că nu ai intrat aici pentru prelegeri plictisitoare, dar este esențial pentru succesul tău ca trader sau investitor să nu permiți ca gândurile și acțiunile tale să fie controlate din interiorul unei piețe. În schimb, trebuie să-ți retragi mintea de la haosul piețelor și a prețurilor lor în mișcare, și să vezi imaginea de ansamblu a piețelor, înțelegându-le mecanismul care le pune în mișcare. 

Deci, cum funcționează piețele?

Ceea ce vezi la suprafață, este că o piață funcționează pe baza prețurilor de tranzacționare în timp. Pe măsură ce cumpărătorii și vânzătorii continuă să tranzacționeze la prețurile convenite, piețele urmăresc aceste tranzacții și tendințe.

Dar ce determină schimbarea constantă a prețului?

Prețurile pieței se mișcă conform principiilor economice de bază ale „cererii și ofertei”. Piețele cresc și scad în funcție de nivelul relativ al ofertei de la vânzători și al cererii de la cumpărători, ca răspuns la prețul curent. Dacă presupunem că toți ceilalți factori de piață sunt ficși, un număr tot mai mare de cumpărători (cerere) în raport cu numărul de vânzători (oferta) va împinge prețurile în sus. Și invers: creșterea ponderii vânzătorilor (oferta) față de cumpărători (cerere) va trage prețurile în jos.
Atunci când numărul cumpărătorilor depășește numărul vânzătorilor de pe piață, cumpărătorii trebuie să fie dispuși să plătească un preț mai mare pentru a pune mâna pe ceea ce este vândut în aprovizionare limitată. Cu o cerere mare și ofertă scăzută, vânzătorii se așteaptă, de asemenea, să primească un preț mai mare, ceea ce înseamnă că prețurile de pe piață vor crește. Și aici piețele încep să devină furioase. 

După o logică simplă, pe măsură ce prețul crește mai sus, ce efect ar trebui să aibă acest lucru pe o piață?

Desigur, cu cât prețul este mai mare, cu atât avem mai multe șanse să vindem și cu atât mai puține, probabil, să cumpărăm. Ori, în termeni economici, un preț în creștere determină o creștere a ofertei și o scădere a cererii. Tendința de creștere a prețurilor încetinește apoi ca răspuns la acest echilibru schimbător între cerere și ofertă pe piață.

Un preț ridicat va schimba adesea echilibrul pieței în cealaltă direcție. Deoarece numărul vânzătorilor (care caută să profite dintr-o creștere bruscă a prețului) depășește numărul de cumpărători, vânzătorii trebuie să accepte prețuri mai mici... iar piața va scădea. Acest echilibru delicat între oferta de pe piață și cererea de pe piață este ceea ce face ca toate prețurile pieței să crească și să scadă în timp: acțiuni, bitcoin, aur și alte produse. 

O piață nu înseamnă un preț!

În teorie, de ce o schimbare a prețului pieței cauzează o schimbare atât de directă a echilibrului dintre cerere și ofertă de pe piață? Regula de aur a banilor vine de la legendarul investitor Warren Buffet:

„Prețul este ceea ce plătești, valoarea este ceea ce primești.” (Warren Buffett)

Obiectivul simplu al oricărui cumpărător inteligent este să plătească cel mai mic preț pentru a obține cea mai mare valoare. Iar vânzătorii inteligenți încearcă să obțină cea mai mare recompensă vânzând cea mai mică valoare la cel mai mare preț.

Care este echilibrul dintre „preț” și „valoare”?

În ziua de azi, este ușor pentru oameni să devină fixați doar de prețurile pieței. Cu un telefon în mână care oferă actualizări constante ale prețurilor și un impuls impulsiv de a „cumpăra ieftin, vinde scump”, prețul este tot ceea ce vede cumpărătorul obișnuit. Realizează că piețele monetare vă oferă doar jumătate din imagine. Acestea nu îți pot spune valoarea reală a unei monede noi sau a unei investiții în vogă: îți pot spune doar prețul. Amintește-ți: prețul este ceea ce plătești, valoarea este ceea ce obții.

Ce este valoarea?

Valoarea este ceea ce primești cu adevărat în schimbul banilor tăi.

Să zicem că vrei să faci o investiție într-o companie precum Amazon. Amazon este o companie reală: are depozite reale, inventar real, proprietate intelectuală reală și alte active - dintre care, în calitate de acționar-proprietar, tu le deții parțial. Compania are o reputație globală, o poziție strategică și infrastructură care îi permite să vândă bunuri reale și să genereze profituri reale - la care, în calitate de acționar-proprietar, tu ai drepturi parțiale. Aceasta este valoarea reală a Amazon. Nu are nimic de-a face cu piața. Nu are nimic de-a face cu prețul.
 

Însă, dacă piețele și randamentele pe care ni le oferă sunt bazate exclusiv pe preț, ce rol joacă valoarea lor reală?

Gândește-te la valoare ca la câmpul gravitațional al pieței. Indiferent cât de mult ar oscila prețurile pieței – fie în sus prin sentimente colective de optimism, nerăbdare și lăcomie, fie în jos prin sentimente colective de pesimism, frică și panică – toate prețurile pieței vor trage în cele din urmă către valoarea reală a unui activ. Valoarea reală este ceea ce trebuie să dicteze prețul pe care cumpărătorii îl vor plăti pentru un activ. Mai devreme sau mai târziu, toate piețele și participanții trebuie să înțeleagă ce înseamnă cu adevărat „valoare”… iar prețurile pieței se vor reflecta în consecință. Mai devreme sau mai târziu, prețul va fi egal cu valoarea.

Amicul tău tocmai a făcut o investiție pe piață și începe să-ți vorbească despre preț? Spune-i că nu știe nimic. Uită de el. Piețele știu să fie crazy.


Află care sunt elementele importante pentru a investi cu succes pe bursă.

Consimțământul cookie-urilor GDPR

Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a vă oferi cea mai relevantă experiență, amintindu-vă preferințele și repetând vizitele. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu utilizarea TUTUROR cookie-urilor. Cu toate acestea, puteți vizita Setările cookie-urilor pentru a furniza un consimțământ controlat.
Activat Permanent

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului web. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

Cookie-urile publicitare sunt utilizate pentru a oferi vizitatorilor reclame și campanii de marketing relevante. Aceste cookie-uri urmăresc vizitatorii de pe site-uri web și colectează informații pentru a oferi reclame personalizate.

Cookie-urile de performanță sunt utilizate pentru a înțelege și analiza indicii cheie de performanță ai site-ului web, ceea ce ajută la oferirea unei experiențe mai bune utilizatorilor pentru vizitatori.

Cookie-urile analitice sunt utilizate pentru a înțelege modul în care vizitatorii interacționează cu site-ul web. Aceste cookie-uri ajută la furnizarea de informații despre valori, numărul de vizitatori, rata de respingere, sursa de trafic etc.

Modifică