Ce sunt banii?
Până la a ajunge la discuții despre bani, vorbim cu copilul despre troc. Cum se descurcau oamenii înainte de apariția banilor, iar neajunsurile trocului au condus la apariția banului, a posibilității de a cumpăra ceea ce îți dorești doar cu o bucată de metal.
Expuse copilului neajunsurile trocului, acesta va percepe beneficiul banilor. Faptul că oamenii aveau bunuri pe care le schimbau între ei, îi făceau, la un moment dat, să își dorească un anumit bun, însă dacă posesorul acelui bun nu dorea schimbul, nu se putea bucura de bunul respectiv. A fost nevoie de apariția unui bun neutru, general valabil pentru a putea să se obțină orice se dorește cu un efort mai mic.
Cu toate acestea banii au acum un neajuns: dacă nu ai suficienți bani, nu poți cumpăra ceea ce îți dorești. O modalitate de a îți permite este să economisești: să strângi bani pentru a obține, mai târziu acel bun. Totul face parte din educatia financiara a copilului.
Cum se obțin banii?
Avem bani să ne cumpărăm ceea ce ne dorim, dar unde găsim banii, unde apar ei, de unde îi avem?
Aici, ajungem la discuția despre muncă. Oamenii muncesc pentru a câștiga banii. Copii vor înțelege, astfel, de ce părinții lor sunt plecați sau fac anumite lucruri. Scopul acelor lucruri îl reprezintă câștigul banilor. Ei așa câștigă banii necesari să cumpere mâncare, jucării, haine etc.
Valoarea banilor?
Prin educatie financiara, integrăm atât valoarea dată de inscripția banilor, cât și de munca depusă în raport cu numărul banilor primiți.
Dacă valoarea banilor denotată de inscripție se poate face prin comparație și se pot integra și informații despre alte valute, în ceea ce privește raportul muncă – bani se pot oferi exemple de sarcini și valoarea banilor primiți, însă, aici, poate fi o discuție mai ampla și abia la o vârstă mai mare se poate percepe efectiv această valoare.
Cum funcționează banii?
Prin educatie financiara se poate explica circuitul banilor: cum se produc mărfurile, cum banii ajung înapoi la cel care le-a produs și cum se impulsionează economia.
Toate aceste informații care pot părea complexe la vârsta copilăriei, se transmit ușor prin intermediul modalităților folosite. La vârsta preșcolarității, toate aceste informații sunt facile în baza jocului de rol : “La piață”, “La magazin”, “Trocul”, “Câți bani am?”, “La serviciu”, în baza poveștilor (create sau existente), precum: “Banul muncit” de Alexandru Mitru, “Mărunțilă și Bancnoțilă”, a activităților cu material concret, intuitive (planșe cu oameni în magazine, la serviciu, bani adevărați sau confecționați), vizionarea de filmulețe despre bani, participarea la discutarea bugetului în familie, la discuțiile despre ceea ce se cumpără în familie, despre cum se fac planuri pentru economisire și investiții.
Copiii sunt cea mai valoroasă resursă a lumii şi cea mai mare speranţă a ei pentru viitor. (J.F.Kennedy)Autor: Roxana Bucur
Iată ce poți face, în 7 + 1 pași simpli:
- Investește în educația ta
- Informează-te
- Fă-ți un plan
- Analizează-ți cheltuielile
- Economisește
- Multiplică-ți sursele de venit
- Investește
- Ajută-i și pe ceilalți
Ghidul tău în finanțe personale și money management. Economisește mai mult, investește inteligent, scapă de datorii!