Numere magnifice în tranzacţionare? Fibonacci răspunde

Matematica este ceea ce începe, ca şi Nilul, în modestie şi se termină în magnific.” Se dovedesc oare aceste cuvinte ale lui Calvin Colton valide şi în cazul pieţelor financiare? Sau, altfel spus, cât de magnifice pot fi nişte numere? S-ar putea să rămâneţi cel puţin surprinşi. În cazul în care aţi auzit până acum de proporţia, raportul sau numărul de aur, vă puteţi face deja o idee. Să ne mire oare că vorbim de magnific atunci când discutăm de Şirul lui Fibonacci în tranzacţionare?

Ce este Şirul lui Fibonacci?

Leonardo Pisano Fibonacci sau Leonardo din Pisa (1170 – 1250) este un matematician rămas faimos până în zilele noastre datorită descoperirii unui şir de numere infinit, în care se remarcă o relaţie de recurenţă – şirul începe cu numerele 0 şi 1 iar în continuare, pentru a obţine numărul următor se adună cele două numere dinaintea lui.

0 , 1 , 1 , 2 , 3 , 5 , 8 , 13 , 21 , 34 , 55 , 89 , 144 , 233 , 377 , 610 , 987…

Urmăreşte-ne şi pe pagina de Facebook!

De la şirul lui Fibonacci la Phi sau raportul de aur

Partea „magnifică”? În cadrul acestui şir există o constantă (supranumită „coeficientul de aur”, „raportul de aur”, „proporţia divină” etc.) care se repetă la infinit, obţinându-se din două numere consecutive ale şirului, oriunde s-ar afla ele. Astfel, după primele câteva numere din serie, celelalte au o proprietate interesantă - raportul dintre un număr și următorul consecutiv tinde spre 0,618 (exemplu: raportul dintre 55 şi 34 este de 1, 6176) iar raportul dintre un număr şi predecesorul consecutiv tinde spre 1, 618.

Mai exact, pentru orice două numere consecutive din acest şir:

  • coeficientul fiecărui număr faţă de numărul imediat superior este 0.618
  • coeficientul oricărui număr faţă de numărul imediat inferior este 1.618
  • coeficientul dintre doua numere alternative este 2.618

Unde folosim raportul de aur?

Aplicaţiile numărului de aur (Phi), de fapt ale raportului ca atare, se regăsesc la punerea în proporţie a lucrărilor în arhitectură, pictură, sculptură, estetică şi artă în general. Proporţia divină a condus la construirea Dreptunghiului de aur, în care raportul laturilor este egal cu numărul de aur.

Acest tip de dreptunghi este considerat ca fiind deosebit de estetic şi ca urmare a fost şi este intens utilizat în arhitectură şi artă. De exemplu, se consideră că faţa Giocondei lui da Vinci se încadrează într-un astfel de dreptunghi, iar în construcţia Parthenonului din Atena se regăsesc cel puţin două astfel de dreptunghiuri.

Fibonacci şi raportul de aur în tranzacţionare?

Să zicem că ne-am lămurit (şi ne-a fost stârnit interesul) în legătură cu aceste numere şi secvenţe matematice cel puţin deosebite, însă care este totuşi legătura dintre ele şi pieţele financiare? Este vorba despre acei coeficienţi de mai sus care se folosesc de către traderi în tranzacţionare. Cu succes, am putea adăuga.

Aceşti coeficienţi rezultaţi din numerele Fibonacci sunt implementaţi în programele de analiză tehnică prin intermediul câtorva instrumente:

  • Fibonacci Retracements (recuperări)
  • Fibonacci Projections (proiecţii)
  • Fibonacii Extensions (extensii)

Pe scurt, traderii utilizeaza aceste instrumente pentru a vedea relaţiile dintre ele şi posibilele nivele de suport sau rezistenţă pentru piaţa analizată.

Vrei să afli mai multe despre relaţia dintre şirul lui Fibonacci, proporţia de aur şi tranzacţionare? Profit Point te aşteaptă la cursul „ Matematică aplicată în tranzacţionare. Golden Ratio, şirul lui Fibonacci”!

Consimțământul cookie-urilor GDPR

Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a vă oferi cea mai relevantă experiență, amintindu-vă preferințele și repetând vizitele. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu utilizarea TUTUROR cookie-urilor. Cu toate acestea, puteți vizita Setările cookie-urilor pentru a furniza un consimțământ controlat.
Activat Permanent

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului web. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

Cookie-urile publicitare sunt utilizate pentru a oferi vizitatorilor reclame și campanii de marketing relevante. Aceste cookie-uri urmăresc vizitatorii de pe site-uri web și colectează informații pentru a oferi reclame personalizate.

Cookie-urile de performanță sunt utilizate pentru a înțelege și analiza indicii cheie de performanță ai site-ului web, ceea ce ajută la oferirea unei experiențe mai bune utilizatorilor pentru vizitatori.

Cookie-urile analitice sunt utilizate pentru a înțelege modul în care vizitatorii interacționează cu site-ul web. Aceste cookie-uri ajută la furnizarea de informații despre valori, numărul de vizitatori, rata de respingere, sursa de trafic etc.

Modifică