Află care sunt elementele importante pentru a investi cu succes pe bursă.
În acest articol îmi propun să înțelegi cât mai bine cum funcționează o companie publică, pentru a înțelege cât de important este să ne bazăm deciziile investiționale pe cifrele companiei, și nu doar pe brand-ul companiei.
Ceea ce îmi propun în acest articol poate sa pară greu de înțeles pentru cineva la început în ideea de analiza financiară, dar orice întrebare ai, o putem discuta în analizele săptămânale pe canalul de Telegram dedicate Investițiilor pe Termen lung (dacă nu ai făcut-o deja, te poți înscrie în acest canal, aici - https://t.me/+weFxAEmzQRgyNGY0).
Să începem, așadar.
Este clar că o companie trebuie să își vândă produsele, bunurile sau serviciile peste costul de producție, însă nu este atât de simplu, de aceea îți propun să dezvoltăm.
O să explic doar câteva din costurile principale de producție, unele vor fi specifice doar anumitor sectoare și nu are sens să intru în detalii de sector.
Să luăm ca exemplu compania Apple. O să detaliem cheltuielile implicate în producţia unui telefon, iar ulterior alte venituri şi cheltuilei interne pentru a întelege care este profitul net al companiei. Acest exemplu o să ne ajute să întelegem mai bine motorul financiar din spatele companiei.
Un telefon are prețul de 1000$, acesta este prețul de vânzare, însă ce preț de producție a avut telefonul?
Dau câteva exemple fictive, cifrele exacte nu sunt relevante pentru exemplu.
Materialele telefonului + asamblare + livrare = 300$
--profit brut 700$--
Cheltuieli operaționale:
Research/cercetare = 20$
Development/Dezvoltarea produsului = 10$
Costuri operaționale diverse (fabrică, transport) = 5$
Marketing = 100$
Vânzări = 50$
Profit operațional = 300+20+10+5+100+50=485 (peste 50% marjă de profit, foarte bine!)
De adăugat aici. Majoritatea companiilor care își desfășoară activitatea în industrii competitive, au o marjă de profit operațional mult mai mică de 30%. (fun fact, marja reală Apple este 30%)
Acest exemplu este supra-simplificat, însă înțelegi că drumul de la idee (research), la dezvoltare (development) până la toate procesele prin care trece produsul până când tu îl vezi pe raft este unul lung și complicat.
Este un drum complex în care pot apărea ușor erori sau greșeli, astfel, pentru o companie mare publică, este foarte foarte greu să își gestioneze toate activitățile companiei din toate aceste puncte de vedere.
Este de apreciat că o companie publică poate să își gândească atât de corect toate milioanele de cheltuieli complexe în procesul operațional și să rămână cu 30% profit operaţional.
De aceea, primul nostru filtru în analiza financiară trebuie să fie această marjă operațională de 30% și de aceea vrem să vedem companii cu istoric, minim 5 ani, pentru că vrem să vedem cum gestionează compania această activitate complexă de la an la an.
Și nu se oprește aici… până acum am discutat într-o manieră simplificată doar de venitul operational. Rar astăzi companiile se ocupă doar de o singură cale de genera venituri, ia orice companie mare, populară și o să vezi că are mai multe activități de a genera venituri.
Astăzi companiile au venituri sau pierderi din activitățile investiționale. Asta inseamnă că și companiile, la fel ca noi, își investesc veniturile atunci când nu mai este rentabil să își mărească activitatea operațională sau când vor diversificare.
Câteva exemple.
Pepsi a investit în Mirinda, Pizza Hut, Taco Bell, obligațiuni la Coca Cola ????
Banca Transilvania a investit în Banca Românescă, Ideea Bank, Volksbank, în terenuri, valută, imobiliare etc.
Toate aceste investiții pot aduce periodic un plus sau un minus în raportul de venituri/cheltuieli.
Asta înseamnă că pe lânga activitaţile operaţionale o companie trebuie sa îşi gestioneze activităţile investiţionale şi cumva să îşi balanseze bugetul, activitatea şi atenţia eficient. Poate începi să înţelgi de ce companiile publice au armate de angajați.
Și nu ne oprim aici.
Companiile au venituri sau pierderi și din activități financiare. Asta înseamnă unele companii funcționează sub formă de bancă: dau împrumuturi, finanțează proiecte sau își țin banii în depozite și primesc dobândă ca alternativă pe termen scurt.
Asta înseamnă că o altă sursă de venit este din activităţile financiare ale companiei, de asemenea un alt lucru complex de gestionat în tandem cu celelate două activităţi.
De aceea vedem pe yahoo finance 3 secţiuni separate de cashflow.
Știu că pare complex, însă pe noi nu ne interesează specific ce se întâmplă pe fiecare secţiune, pe noi ne interesează finalul, și anume care este rezultatul după toate aceste activități: operaționale, investiționale și financiare.
Pe acest rezultat companiile plătesc taxe/impozite, iar după taxe, ne rămâne profitul net sau marja netă. Cu cât rămâne Apple după vânzarea telefonului, activitatea operațională, investițională, financiară şi taxe?
Conform Warren Buffett, dacă rămâne cu 10% sau 100$, în acest exemplu, ne uităm la o super companie și merită să investim în ea.
Cu toate că eu am studiat intensiv nuanțele celor trei activități din companie, îți spun că pentru tine, ca investitor, te interesează marja operațională și marja netă.
În final, dacă compania pe care o analizăm trece de filtrele de 30% și de 10%, ne uităm la o companie stabilă și solidă din punct de vedere al analizei financiare și o companie în care Warren Buffet ar investi.
Consider că în urma acestui articol apreciezi cât de complexă este activitatea unei companii publice mari și deciziile tale investiționale se vor baza pe eficacitatea tuturor activitaților companiei și rezultatului net.
Sunt Octavian Neguț, coordonatorul proiectului Long Term Investment și îți mulțumesc pentru atenția pe care ai acordat-o parcurgerii acestui articol.
Te aștept și pe grupul nostru de telegram, unde dezbatem mai multe subiecte legate de Long Term Investment
https://t.me/+weFxAEmzQRgyNGY0