Aversiunea față de pierderi: experimentul licitației dolarului

Frica de a pierde bani este un sentiment prezent în toate tranzacțiile, mai ales în cazul începătorilor, întrucât, de cele mai dese ori, anume aceștia eșuează să recunoască limitele și ajung să ia decizii iraționale care duc la mari pierderi. În ilustrarea manifestării acestei stări, avesiunea față de pierderi, aș vrea să vă prezint faimosul exemplu al profesorului la Harvard, Max Bazerman. Experimentul, parte a teoriei jocurilor, a fost propus în prima instanță de către Martin Shubik, fiind cunoscut sub titlul de ”licitația dolarului” (dollar auction), în timp ce Max Bazerman este cunoscut pentru succesul punerii în practică a acestuia. Astfel, în fiecare an, profesorul la Harvard Business School, Max Bazerman, realizează acest experiment în fața studenților săi MBA. Iată cum se desfășoară acest experiment: profesorul prezintă grupei de studenți o bancnotă de $20 și promite că va oferi această bancnotă acelei persoane care va oferi mai mulți bani pentru ea, cu condiția că a doua persoană după câștigător va trebui să-i dea profesorului suma de bani pe care era pregătit s-o plătească pentru bancnota de $20. Pentru claritate vom exemplifica: să presupunem că două dintre cele mai mari oferte au fost $15 și $16. Așadar, câștigătorul obține $20 în schimbul a $16, în timp ce al doilea student va trebui să-i dea profesorului $15.
Urmăreşte-ne şi pe pagina de Facebook!
De obicei, tranzacțiile pornesc de la $1 și ajung foarte repede la niveluri de $12-$16. În acest moment, majoritatea studenților decid să iasă din joc, unde rămân doar două persoane care sunt dispuse să ofere cei mai mulți bani. La un moment dat, licitația se apropie de nivelul de $20. Devine evident că nu mai există nici o șansă de a înregistra un câștig, iar frica de a pierde devine principalul stimul în aceste condiții. Păgubașul nu numai că nu va primi nici un dolar, dar va trebui și să ofere suma de bani licitată profesorului. Imediat ce prețul de licitație depășește nivelul de $21, studenții încep să râdă pe seama absurdității situației. Într-adevăr, situația este ironică, însă descrie fidel comportamentul a multor investitori confruntați cu pierderi. Cu toate acestea, licitația, cel mai des continuă și poate ajunge la $50, $100 sau chiar până la nivelul record înregistrat de Bazerman de $204. De menționat că profesorul a realizat același experiment și cu manageri de vârf și directori ai marilor companii în timpul unor traininguri, caz în care, iarăși, a reușit să vândă cei $20 peste valoarea lor nominală. De ce oamenii ajung să plătească pentru $20 mai mult de $20 și ce încearcă să demonstreze acest experiment?  Experimentul are la bază conceptul de aversiune față de pierdere sau frica de a fi printre pierdanţi, iar rezultatele acestuia subliniază comportamentul irațional și inadecvat al multor persoane atunci când acestea încep să piardă bani. La început, studenții recunosc șansa de a realiza ușor niște bani. Nimeni nu ar plăti mai mult de $20 pentru o bancnotă de $20. Însă, odată ce prețul licitației depășește $12-16, a doua persoană ajunge să înțeleagă că riscă să piardă o sumă de bani, de aceea oferă prețuri mai mari decât intenționa să ofere la început, până când licitația depășește $21. La această etapă, ambele părți sunt în pierdere. Însă, o persoană va pierde numai un dolar, în timp ce pierderea altei persoane este de $20. Pentru a-și minimiza pierderile, fiecare dintre părți va încerca să devină câștigător cu orice preț. Însă, această cursă nu face decât să maximizeze pierderile ambelor părți până când volumul pierderilor va atinge un nivel dincolo de care jocul nu mai are sens. Astfel, dorința de a realiza bani ușor ajunge să se soldeze cu mari pierderi. O serie de cazuri, mai ales în domeniul bursier, se construiesc pe principiile fenomenului licitației dolarului. Oamenii tind să piardă bani, iar în loc de a accepta pierderile, aceștia încearcă să le recupereze, în cele mai dese cazuri, efectul fiind obținerea unei pierderi și mai mari. Lecția pe care ar trebui s-o învățăm din acest experiment este că oamenii, sub prisma aversiunii față de pierderi, tind să uite de ținta lor inițială – de a realiza un profit și nu o pierdere. De aceea, e mai bine de ieșit din asemenea curse încă din stadiile inițiale, când pierderile sunt reduse. Marea problemă a multor traderi rămâne a fi disciplina, iar managementul riscului este principalul instrument de depășire a situațiilor ce vizează aversiunea față de pierderi. Experimentul este reprezentativ pentru diverse domenii și situații, respectiv, în domeniul investițiilor, de asemenea, este foarte important să acceptați pierderile atât timp cât acestea sunt minime. Sursa: Highland Park Patch

Consimțământul cookie-urilor GDPR

Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a vă oferi cea mai relevantă experiență, amintindu-vă preferințele și repetând vizitele. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu utilizarea TUTUROR cookie-urilor. Cu toate acestea, puteți vizita Setările cookie-urilor pentru a furniza un consimțământ controlat.
Activat Permanent

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului web. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

Cookie-urile publicitare sunt utilizate pentru a oferi vizitatorilor reclame și campanii de marketing relevante. Aceste cookie-uri urmăresc vizitatorii de pe site-uri web și colectează informații pentru a oferi reclame personalizate.

Cookie-urile de performanță sunt utilizate pentru a înțelege și analiza indicii cheie de performanță ai site-ului web, ceea ce ajută la oferirea unei experiențe mai bune utilizatorilor pentru vizitatori.

Cookie-urile analitice sunt utilizate pentru a înțelege modul în care vizitatorii interacționează cu site-ul web. Aceste cookie-uri ajută la furnizarea de informații despre valori, numărul de vizitatori, rata de respingere, sursa de trafic etc.

Modifică