Cum să ne protejăm investițiile de Lebăda Neagră

Ce este evenimentul de tip Black Swan pe piața financiară
În istoria piețelor bursiere au avut loc multe crize în întreaga lume: bula Dot-Com, prăbușirea evenimentului Lunea Neagră din 1987, bula speculativă imobiliară din 2007-2008 și cea mai recentă criză – criza pandemiei de Coronavirus.

În cronicile lui Nassim Taleb găsim termenul de "Lebădă Neagră", adică un eveniment cu un impact economic dezastruos asupra economiei, ce nu poate fi prezis. În lumea finanțelor, toți știm că există cicluri economice și, cam o dată la 10 ani, apare o astfel de criză. De peste un deceniu nu am mai avut parte de colapsuri financiare, ultimul fiind generat în 2007 de prăbușirea pieței imobiliare din SUA. De atunci, lumea a cunoscut o creștere spectaculoasă în toate sectoarele. Toți cei care prognozau următorul colaps, sugerau că acesta va veni într-o direcție similară cu majoritatea. S-au înșelat, însă. Am avut parte de o Lebădă Neagră – Covid-19. Adică nimeni nu a putut prezice că un eveniment cu o recurență de o sută de ani s-ar putea produce acum. Chiar dacă a apărut dintr-o sferă legată de sănătatea oamenilor, impactul acestei crize a fost unul devastator pentru economiile lumii. Motivul pentru care evenimentele de tip Lebădă Neagră  sunt imprevizibile este că nu s-au mai produs de un secol. Iar atunci când apar, întreaga dinamică a pieței bursiere se schimbă.

Dacă ai prins perioada investițiilor japoneze în anii 1980, l-ai fi văzut pe Nikkei crescând de șase ori până în 1990. A atins 38 000 de puncte în decembrie 1989 și a scăzut 7 000 de puncte în martie 2009 (cu 80% în 20 de ani) . Au trecut 30 de ani de când Nikkei-ul a depășit acest nivel al maximului istoric, astfel încât noțiunea comună conform căreia piețele vor crește întotdeauna pe termen lung, nu se aplică. Acest eveniment ar putea fi numit mama tuturor evenimentelor de tip "Lebădă Neagră" din istoria piețelor bursiere.

Atunci când investiți în piețele financiare, un eveniment de tip "Lebădă Neagră" este inevitabil!
Cum să vă protejați investițiile de Lebăda Neagră?

Există două moduri în care se poate investi pe piețe oferind protecție împotriva evenimentelor de tip "Lebădă Neagră": 
  • Abordare hiperconservatoare
  • Abordare hiperagresivă
În abordarea hiperconservatoare, poți investi 80% în instrumente care sunt considerate ca fiind cele mai sigure (cum ar fi titlurile de stat, de exemplu), iar 20% trebuie diversificate în diferite produse. Această strategie este mult mai eficientă decât diversificarea instrumentelor între active cu risc mediu, deoarece nu putem prezice gradul de risc în cazul unui eveniment "Lebădă Neagră".

În abordarea hiperagresivă, poți investi diversificându-ți investițiile în produse cu risc ridicat și îți poți proteja capitalul de pierderi, folosind opțiunea put sau stop loss. Această abordare este eficientă atunci când te aștepți la o lebădă neagră pozitivă, adică o creștere uriașă a acțiunilor sau indicilor.

Pentru investitorii pregătiți, viața - cu sau fără o Lebădă Neagră, ar fi la fel. Când vine vorba de bani, ei gândesc mereu pro-activ și nu reacționează neapărat la ce se întâmplă. Investitorii pregătiți cunosc faptul că, periodic, piețele financiare sunt brăzdate de crize, iar acum fac investiții care le vor aduce și mai mult profit după ce criza va trece. E un joc al vieții și ei s-au pregătit oarecum din timp pentru ceea ce ar urma să se întâmple; nu-și plâng de milă, nu-și dau cu cărămida în piept, evită zvonurile inutile și iau orice mișcare ca pieței ca pe o oportunitate de investiții și profit.

Află care sunt elementele importante pentru a investi cu succes pe bursă.

Consimțământul cookie-urilor GDPR

Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a vă oferi cea mai relevantă experiență, amintindu-vă preferințele și repetând vizitele. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu utilizarea TUTUROR cookie-urilor. Cu toate acestea, puteți vizita Setările cookie-urilor pentru a furniza un consimțământ controlat.
Activat Permanent

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului web. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

Cookie-urile publicitare sunt utilizate pentru a oferi vizitatorilor reclame și campanii de marketing relevante. Aceste cookie-uri urmăresc vizitatorii de pe site-uri web și colectează informații pentru a oferi reclame personalizate.

Cookie-urile de performanță sunt utilizate pentru a înțelege și analiza indicii cheie de performanță ai site-ului web, ceea ce ajută la oferirea unei experiențe mai bune utilizatorilor pentru vizitatori.

Cookie-urile analitice sunt utilizate pentru a înțelege modul în care vizitatorii interacționează cu site-ul web. Aceste cookie-uri ajută la furnizarea de informații despre valori, numărul de vizitatori, rata de respingere, sursa de trafic etc.

Modifică