Cum te pregătești pentru Bear Market?

În ultima perioadă, vedem în media știri care ne anunță scăderi masive ale diferitelor instrumente financiare. Indicii bursieri sunt în scădere, acțiunile unor companii considerate stabile au, de asemenea, scăderi spectaculoase, iar piața crypto face să dispară sute de miliarde de dolari peste noapte. Panica este la cote maxime, investitorii sunt confuzi și haotici în luarea deciziilor, mulți investitori se plâng că și-au pierdut economiile de-o viață, iar în situații extreme, se vorbește despre cazuri de suicid.  

Ce este Bear Market? 

Este normal ca piața să scadă?

Cum ajung să îmi pierd economiile? 

Bear market reprezintă momentul în care oferta este mai mare decât cererea, atunci există o doză mare de pesimism cu privire la evoluția viitoare a pieței și acest lucru determină participanții din piață să își vândă instrumentele financiare deținute. Din punct de vedere tehnic, putem vorbi despre un Bear Market, în momentul în care piața a scăzut cu 20% față de ultimul maxim format.

Un Bear Market este la fel de normal ca un Bull Market, așa cum în economie vorbim despre perioade de creștere economică și perioade de criză, la fel și în piețele financiare avem perioade de creștere și de scădere, activitatea economică fiind deseori 1 la 1 cu activitatea din piețe.

În istorie am avut mai multe perioade de scăderi abrupte, cele mai cunoscute fiind Marea Criză (1929 - 1933), Marea Recesiune (2007 - 2008) și cea mai recentă Criza Covid (2020). Studiul trecutului ne arată că aceste perioade sunt absolut normale, dar piața a găsit mereu o modalitatea să își revină și să recupereze scăderea suferită.

Dacă aceste perioade sunt normale și știm că după orice scădere, piața își va reveni, de ce totuși oamenii pierd bani? Ei bine, aici sunt două cauze principale. Prima este abordarea superficială a investițiilor în necunoștință de cauză, iar a doua este abordarea emoțională a investițiilor, mai ales în perioade de stres, generat de scăderi în piețe. 

Ambele sunt o consecință a lipsei de educație financiară și emoțională.

Astfel, pentru a nu mai ajunge în situația în care să își piardă economiile, ba din contră să obțină un venit constant din piețele financiare, este necesar ca înainte de a face o investiție, investitorul să își răspundă la următoarele întrebări:

De ce investesc? - (obiectivul)

Care este profilul meu de risc? - (profilul investițional)

Ce instrumente financiare mi se potrivesc? - (clase de active ce corespund profilului meu)

Cât să investesc? - (procent din averea netă, sau din venitul activ)

Când cumpăr? - (astept o anumită perioadă, cumpăr lunar, trimestrial, anual)

Ce fac în perioade de creștere? - (strategia)

Ce fac în perioade de scădere? - (strategia)

Când vând? (durata de viață a proiectului investițional)

Răspunsul la aceste întrebări va aduce claritate în proiectul investițional, iar investitorul nu are mai departe decât să se țină de planul stabilit, să fie consecvent indiferent de fluctuațiile pieței.

Cele mai cunoscute strategii de abordare a perioadei de Bear Market sunt:

1.DCA - Cumperi la discount

2.Hedging - Oprești drawdown, folosind instrumente derivate sau Inverse ETF

3.Nu faci nimic, aștepți redresarea pieței

Parcurgerea acestui editorial sper să te ajute să înțelegi că perioadele de scădere sunt normale în piețele financiare, iar un plan bine pus la punct te va ajuta nu doar să gestionezi eficient un astfel de moment ba mai mult să îl valorifici și să îți maximizezi rezultatele. 


Află care sunt elementele importante pentru a investi cu succes pe bursă.

Consimțământul cookie-urilor GDPR

Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a vă oferi cea mai relevantă experiență, amintindu-vă preferințele și repetând vizitele. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu utilizarea TUTUROR cookie-urilor. Cu toate acestea, puteți vizita Setările cookie-urilor pentru a furniza un consimțământ controlat.
Activat Permanent

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului web. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

Cookie-urile publicitare sunt utilizate pentru a oferi vizitatorilor reclame și campanii de marketing relevante. Aceste cookie-uri urmăresc vizitatorii de pe site-uri web și colectează informații pentru a oferi reclame personalizate.

Cookie-urile de performanță sunt utilizate pentru a înțelege și analiza indicii cheie de performanță ai site-ului web, ceea ce ajută la oferirea unei experiențe mai bune utilizatorilor pentru vizitatori.

Cookie-urile analitice sunt utilizate pentru a înțelege modul în care vizitatorii interacționează cu site-ul web. Aceste cookie-uri ajută la furnizarea de informații despre valori, numărul de vizitatori, rata de respingere, sursa de trafic etc.

Modifică