Analiza unei companii prin Price Earning Ratio (PER)

Analiza presupune evaluarea performanței afacerii din spatele companiei listate. Această analiză este necesară în mai multe scenarii, cum ar fi: vânzarea afacerii, dreptul de proprietate al acționarilor, impozite, și nu în utlimul rând pentru persoanele care vor să investească în companie!
Află care sunt elementele importante pentru a investi cu succes pe bursă.

Analiza presupune evaluarea performanței afacerii din spatele companiei listate. Această analiză este necesară în mai multe scenarii, cum ar fi: vânzarea afacerii, dreptul de proprietate al acționarilor, impozite, și nu în utlimul rând pentru persoanele care vor să investească în companie!

Evaluarea unei companii.

Pentru a înțelege cum se face evaluarea unei companii, o să discutăm despre cele mai folosite metode de evaluare:

1. Capitalizarea .

Este cea mai simplă metodă de a determina valoarea unei companii.

Se calculează prin multiplicarea acțiunilor totale emise de companie, în raport cu prețul acțiunilor. EX :  KO ; are 4.3 Shares Outstanding x 48 (prețul unei acțiuni) = 209 Market Cap.

 2. Valoarea de lichidare.

Este suma netă de bani primită în situația în care activele sunt vândute și datoriile plătite;

Primele 2 metode nu ne spun multe despre proiecțiile companiei și astfel nu ne ajută în a lua o decizie invesţională. Însă ne ajută să înțelegem care sunt bazele evaluării unei companii, iar aceste baze vor fi un pilon în analiză fundamentală a companiei.


Reţine! Scopul analizei este că investiorul să descopere companii care sunt sub-evaluate în comparație cu valoare lor de piață. O oportunitate de a cumpără acțiuni apare în momentul în care compania are o proiecție pozitivă a modelului de afacere, iar acțiunile au un preț ce oferă o capitalizare sub valuarea reală din piață.


Conceptul din spatele unei investiții este destul de direct; în momentul în care estimezi valoarea reală de piață, iar prețul este sub acesta valoare, investitorul are mai multe șanse de fi profitabil.

EX: Dacă o acțiune are o valoare de 100$ și un preț în piață de 70$, investitorul o să primească 30$, doar dacă așteaptă că acțiunea să se ridice la valoarea reală.

Oportunitățile pe acțiuni apar după același principiu, de multe ori prețul din piață al acțiunilor nu este o reflecție a capitalizării reale; ex Tesla!

3. Price Earning Ratio (PER)

Una dintre cele mai apreciate metode de evaluare a unei companii este rația P/E; ce implică prețul acțiunii și veniturile pe fiecare acțiune.

O să începem cu acest indicator, veniturile pe acțiune.

Metodă veniturilor per acțiune! sau Earnings per share! 

Acesta metodă presupune.

Împăraţirea profitului net al companiei la numărul total de acțiuni emise!

EPS indică câți bani face o companie pe fiecare acțiune emisă.




Veniturile pe acțiune ne arată câți bani generează compania, pentru fiecare acțiune emisă; dacă tu ai cumpărat o acțiune la Banca Transilvania, cât din venituri generează compania pentru acea acțiune deținută de tine.

Mențiune - Când comparăm EPS este important să comparăm companii din aceiași industrie .

EPS este numărul principal pentru rația P/E și nu se folosește neapărat ca indicator în sine.

Ce inseamnă Raţia P/E sau Price Earning Ratio (PER)

Ce înseamnă ? – Este o metodă de calcul ce presupune prețul pe acțiune relativ cu EPS. Acesta metodă arată cât sunt dispuși investitorii să plătescă pentru o parte din companie, relativ cu veniturile companiei.

De ce este importantă? Este una din cele mai folosite metode de investitori în a determina potențialul unei investiții.

Rația P/E este un indicator ce determină starea afacerii exprimată din prisma profitului.

 Se calculează cu formula următoare:

Preț pe acțiune/EPS


Conform Warren Buffet și Benjamin Graham un P/E sub 30 este o companie care se vinde la un preț bun!

Ce este peste 30 este supra-evaluată, într-o bulă speculativă și în general evitată.

EX - 15 pe acțiune și EPS 1 = P/E 15, asta inseamana că acțiunea se vinde la un preț de x15 mai mare comparativ cu veniturile companiei pe acțiune!

Acest indicator ne ajută să determinăm dacă acțiunea este sub-evaluată sau supra-evaluată!

În final noi să căutăm compania care se vinde la un preț cât mai bun, asta înseamnă că acestă rație P/E este cât mai scăzută. Asta înseamnă că din perspectiva profitului actiuniile se vând la un preț bun, sub 30, astfel compania are un venit bun în timp ce prețul pentru o parte din acel venit este sub evaluat.

Când evaluam o companie, trebuie să ne uităm și la alți indicatori, însă rația P/E este cel mai apreciat indicator de evaluare în piața de capital.

Sper că v-a fost utilă explicația mea! Ne vedem pe canalul de Telegram, dedicat investițiilor pe termen lung! Pe curând,


Octavian Neguț,

Coordonator Long Term Investment by Profit Point.




Articole asemănătoare

Consimțământul cookie-urilor GDPR

Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a vă oferi cea mai relevantă experiență, amintindu-vă preferințele și repetând vizitele. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu utilizarea TUTUROR cookie-urilor. Cu toate acestea, puteți vizita Setările cookie-urilor pentru a furniza un consimțământ controlat.
Activat Permanent

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului web. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

Cookie-urile publicitare sunt utilizate pentru a oferi vizitatorilor reclame și campanii de marketing relevante. Aceste cookie-uri urmăresc vizitatorii de pe site-uri web și colectează informații pentru a oferi reclame personalizate.

Cookie-urile de performanță sunt utilizate pentru a înțelege și analiza indicii cheie de performanță ai site-ului web, ceea ce ajută la oferirea unei experiențe mai bune utilizatorilor pentru vizitatori.

Cookie-urile analitice sunt utilizate pentru a înțelege modul în care vizitatorii interacționează cu site-ul web. Aceste cookie-uri ajută la furnizarea de informații despre valori, numărul de vizitatori, rata de respingere, sursa de trafic etc.

Modifică