Află care sunt elementele importante pentru a investi cu succes pe bursă.
Analiza presupune evaluarea performanței afacerii din spatele companiei listate. Această analiză este necesară în mai multe scenarii, cum ar fi: vânzarea afacerii, dreptul de proprietate al acționarilor, impozite, și nu în utlimul rând pentru persoanele care vor să investească în companie!
Evaluarea unei companii.
Pentru a înțelege cum se face evaluarea unei companii, o să discutăm despre cele mai folosite metode de evaluare:
1. Capitalizarea .
Este cea mai simplă metodă de a determina valoarea unei companii.
Se calculează prin multiplicarea acțiunilor totale emise de companie, în raport cu prețul acțiunilor. EX : KO ; are 4.3 Shares Outstanding x 48 (prețul unei acțiuni) = 209 Market Cap.
2. Valoarea de lichidare.
Este suma netă de bani primită în situația în care activele sunt vândute și datoriile plătite;
Primele 2 metode nu ne spun multe despre proiecțiile companiei și astfel nu ne ajută în a lua o decizie invesţională. Însă ne ajută să înțelegem care sunt bazele evaluării unei companii, iar aceste baze vor fi un pilon în analiză fundamentală a companiei.
Reţine! Scopul analizei este că investiorul să descopere companii care sunt sub-evaluate în comparație cu valoare lor de piață. O oportunitate de a cumpără acțiuni apare în momentul în care compania are o proiecție pozitivă a modelului de afacere, iar acțiunile au un preț ce oferă o capitalizare sub valuarea reală din piață.
Conceptul din spatele unei investiții este destul de direct; în momentul în care estimezi valoarea reală de piață, iar prețul este sub acesta valoare, investitorul are mai multe șanse de fi profitabil.
EX: Dacă o acțiune are o valoare de 100$ și un preț în piață de 70$, investitorul o să primească 30$, doar dacă așteaptă că acțiunea să se ridice la valoarea reală.
Oportunitățile pe acțiuni apar după același principiu, de multe ori prețul din piață al acțiunilor nu este o reflecție a capitalizării reale; ex Tesla!
3. Price Earning Ratio (PER)
Una dintre cele mai apreciate metode de evaluare a unei companii este rația P/E; ce implică prețul acțiunii și veniturile pe fiecare acțiune.
O să începem cu acest indicator, veniturile pe acțiune.
Metodă veniturilor per acțiune! sau Earnings per share!
Acesta metodă presupune.
• Împăraţirea profitului net al companiei la numărul total de acțiuni emise!
• EPS indică câți bani face o companie pe fiecare acțiune emisă.
Veniturile pe acțiune ne arată câți bani generează compania, pentru fiecare acțiune emisă; dacă tu ai cumpărat o acțiune la Banca Transilvania, cât din venituri generează compania pentru acea acțiune deținută de tine.
Mențiune – Când comparăm EPS este important să comparăm companii din aceiași industrie .
EPS este numărul principal pentru rația P/E și nu se folosește neapărat ca indicator în sine.
Ce inseamnă Raţia P/E sau Price Earning Ratio (PER)
Ce înseamnă ? – Este o metodă de calcul ce presupune prețul pe acțiune relativ cu EPS. Acesta metodă arată cât sunt dispuși investitorii să plătescă pentru o parte din companie, relativ cu veniturile companiei.
De ce este importantă? Este una din cele mai folosite metode de investitori în a determina potențialul unei investiții.
Rația P/E este un indicator ce determină starea afacerii exprimată din prisma profitului.
Se calculează cu formula următoare:
Preț pe acțiune/EPS
Conform Warren Buffet și Benjamin Graham un P/E sub 30 este o companie care se vinde la un preț bun!
Ce este peste 30 este supra-evaluată, într-o bulă speculativă și în general evitată.
EX – 15 pe acțiune și EPS 1 = P/E 15, asta inseamana că acțiunea se vinde la un preț de x15 mai mare comparativ cu veniturile companiei pe acțiune!
Acest indicator ne ajută să determinăm dacă acțiunea este sub-evaluată sau supra-evaluată!
În final noi să căutăm compania care se vinde la un preț cât mai bun, asta înseamnă că acestă rație P/E este cât mai scăzută. Asta înseamnă că din perspectiva profitului actiuniile se vând la un preț bun, sub 30, astfel compania are un venit bun în timp ce prețul pentru o parte din acel venit este sub evaluat.
Când evaluam o companie, trebuie să ne uităm și la alți indicatori, însă rația P/E este cel mai apreciat indicator de evaluare în piața de capital.
Sper că v-a fost utilă explicația mea! Ne vedem pe canalul de Telegram, dedicat investițiilor pe termen lung! Pe curând,
Octavian Neguț,
Coordonator Long Term Investment by Profit Point.