Ce sunt produsele structurate?

Produsele structurate sunt instrumente financiare hibrid care reprezintă o obligație financiară a unui emitent ce include o componentă derivată de natură să modifice profilul de risc și randament al instrumentului respectiv.


Produsele structurate sunt instrumente financiare hibrid care reprezintă o obligație financiară a unui emitent ce include o componentă derivată de natură să modifice profilul de risc și randament al instrumentului respectiv.


În cazul produselor structurate investitorul deține asupra emitentului un drept de creanță, de aceea unul din riscurile la care investitorul este expus atunci când alege produsele structurate este riscului ca emitentul să nu își poată îndeplini obligația financiară față de investitor. Riscul de credit al emitentului este foarte important de luat în considerare atunci când evaluăm un produs structurat.


În general emitenții produselor structurate sunt instituții financiare, bănci de investiții sau alte instituții financiare, cu alte cuvinte jucători cu poziții importante în piață. Emiterea produselor structurate se face în baza unui program de emisiune și a unui prospect de bază care definește principiile generale de funcționare. Ca și în cazul produselor derivate activele suport ale produselor structurate pot fi o gamă variată de instrumente sau combinații între active: acțiuni, indici, rate de schimb, rate de dobândă, mărfuri (aur, petrol), etc.


Produsele structurate pot fi de două feluri: produse de investiție sau produse cu efect de levier, ele tranzacționându-se pe piețe la vedere, iar maturitatea poate fi fixă sau de tip “open-end”.


Un avantaj pe care îl prezintă produsele structurate este acela că pot fi create instrumente pentru orice active suport și pentru orice profil de risc, putându-se face multiple combinații.


La BVB se tranzacționează două tipuri de produse structurate: certificatele și waranturile. Certificatele sunt la rândul lor de două feluri certificate de investiții sau certificate index și certificatele de tip Turbo.


Certificatele de investiții (Index) urmăresc evoluția unui activ unu la unu, fiind recomandate investitorilor pe termen mediu și lung, riscul unei astfel de investiții fiind egal cu riscul de piață. În cazul certificatelor de investiții investitorii beneficiază în mod direct de evoluția activului suport, fiind astfel o metodă eficientă de administrare a riscului de portofoliu.  


Certificatele Turbo sunt instrumente caracterizate de efect de levier ridicat destinate investitorilor cu o strategie de tranzacționare activă, în general speculatori care urmăresc profiturile pe termen scurt. Certificatele Turbo pot fi atât Turbo Long  cât și Turbo Short, ceea ce oferă posibilitatea investitorilor de a profita atât de creșterea cât și de scăderea activului suport. Certificatele Turbo Long câștigă când prețurile sunt în creștere, certificate Turbo Short câștigă când sunt în scădere. Gradul de risc al acestor instrumente este mai ridicat decât riscul de piață datorită efectului de levier, investitorul putând pierde chiar și întreaga sumă investită. Acest lucru se întâmplă datorită faptului că există riscul de a înregistra pierderi mai mari decât cele înregistrate de activul suport, dacă prețul activului suport evoluează în sens contrar poziției deținute de investitor.


Trebuie reținut că produsele structurate sunt produse financiare complexe, care expun investitorul la un risc ridicat, de aceea trebuie bine analizate și înțelese înainte de a investi în ele.


Consimțământul cookie-urilor GDPR

Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a vă oferi cea mai relevantă experiență, amintindu-vă preferințele și repetând vizitele. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu utilizarea TUTUROR cookie-urilor. Cu toate acestea, puteți vizita Setările cookie-urilor pentru a furniza un consimțământ controlat.
Activat Permanent

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului web. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

Cookie-urile publicitare sunt utilizate pentru a oferi vizitatorilor reclame și campanii de marketing relevante. Aceste cookie-uri urmăresc vizitatorii de pe site-uri web și colectează informații pentru a oferi reclame personalizate.

Cookie-urile de performanță sunt utilizate pentru a înțelege și analiza indicii cheie de performanță ai site-ului web, ceea ce ajută la oferirea unei experiențe mai bune utilizatorilor pentru vizitatori.

Cookie-urile analitice sunt utilizate pentru a înțelege modul în care vizitatorii interacționează cu site-ul web. Aceste cookie-uri ajută la furnizarea de informații despre valori, numărul de vizitatori, rata de respingere, sursa de trafic etc.

Modifică