Când vine eșecul, acceptă-l ca pe un semn că planurile tale nu sunt sigure. Refă planurile și pornește din nou în călătoria spre obiectivul râvnit. (Napoleon Hill)
Oamenii de succes afirmă că tot ce au realizat se datorează unui obiectiv care, la rândul său, a condus la realizarea unui plan de afaceri. Acest lucru, însă, are nevoie de o autoevaluare. Trebuie să cauți adânc în minte ce vrei să obții cu adevărat și să identifici ce instrumente ai la îndemână pentru stabilirea obiectivului.
Să presupunem că ai o afacere și vrei să te extinzi pe piață ca antreprenor. Iată o abordare în 8 etape de stabilire a obiectivului, de care te poți ghida:
1. Prima etapă o reprezintă rezultatul final al proiectului, o imagine a ceea ce-ți dorești să obții la final. Această imagine trebuie să fie clară și acceptată de membrii echipei tale.
2. Analizează circumstanțele actuale ale afacerii și vezi care sunt punctele forte și punctele slabe în promovarea afacerii.
3. Definește și stabilește obiective realiste pentru a realiza cu succes proiectul. Obiectivele trebuie să fie realizabile și să anime echipa. Acestea mai trebuie definite clar din punct de vedere al timpului și al resurselor. De exemplu, de cât timp și efort ai avea nevoie pentru a finaliza fiecare fază a procesului de lucru, a planificării financiare și a implementării programului în fiecare etapă?
4. Setează priorități și fă acțiuni concrete care să definească cerințele financiare pentru a putea stabili un buget rezonabil. De exemplu, cine va executa sarcinile? Îți poți realiza obiectivul cu echipa actuală? Ce pregătire are echipa? Va trebui să angajezi oameni noi? Dacă da, ce abilități și experiență trebuie să aibă?
5. Stabilește bugetul de cheltuieli pentru fiecare etapă de implementare a proiectului. Cheltuielile includ: personalul, echipamentele, materialele și alte lucruri care impun cheltuieli necesare realizării obiectivului.
6. Stabilește și comunică echipei termene realiste pe termen scurt, mediu și lung. Notează termenii planificați pentru a evita interpretările greșite.
7. Asigură-te că echipa ta și-a înțeles rolul în implementarea proiectului și realizarea acestui plan de afaceri. Stabiliți de comun acord un angajament față de rezultatele planificate.
8. Evaluează procesul de lucru, păstrează înregistrări exacte și analizează cauzele care au provocat devieri de la realizarea planului. Ia măsuri pentru rezolvarea problemelor și stabilește puncte de reper pe intervale cheie, pentru ca pe viitor devierile de la obiectiv să fie identificate și soluționate rapid.
Prin construirea unui plan de afaceri scris și bine pus la punct vei reuși să evaluezi progresul afacerii tale și să-ți realizezi obiectivele.
Citește și: "Planifică-ți viața financiară!" "Când începem planificarea financiară?"