Educația financiară îți este necesară pentru a putea lua cele mai bune decizii financiare în raport cu situația ta financiară pentru a atinge nivelul de bunăstare dorit.
Nivelul educației financiare în România este îngrijorător, consumatorilor de produse și servicii financiare lipsindu-le nivelul de bază privind noțiunile și cunoștințele financiare necesare luării unor decizii adaptate nevoilor lor. Conștientizarea nivelului real al educației financiare al populației este primul pas în găsirea unor soluții adaptate diferitelor categorii sociale.
La nivel internațional sunt peste 60 de țări care au o strategie națională de educație financiară. Dintre acestea: 26 țări au sau sunt în curs de a dezvolta o strategie națională, 23 țări implementează strategia națională și 11 țări revizuiesc prima strategie națională sau implementează o a doua revizuită. România nu se află în această statistică!
Conform unui studiu realizat de Standard & Poor’s Ratings, care a fost realizat pe un eșantion de 150.000 de persoane din 143 de țări, România ocupă locul 124 din 143 într-un clasament global privind nivelul educației financiare. Doar 21% (1 din 5) dintre români au o educație financiară și doar 15% economisesc și investesc pentru a avea bani la bătrânețe. În UE, România este pe ultimul loc la nivelul de educație financiară, iar la nivel mondial doar 1 din 3 persoane au o educație financiară, România fiind sub această medie.
Un alt studiu realizat de această dată de Erste arată că principala sursă de educație financiară a tinerilor din România este familia (95% din respondenți), în timp ce școala deține un procent de 9%, iar băncile doar 5%. 99% din tinerii care sunt încadrați pentru prima dată în muncă sunt repartizați aleatoriu de către stat în sistemul obligatoriu de pensii administrate privat Pilon II, datorită lipsei de informare a acestora.
Un studiu realizat de GFK în colaborare cu ARB (Asociația Română a Băncilor) arată că populația cunoaște produsele financiare în măsura în care le folosește, cele mai bine informate fiind persoanele cu studii care sunt angajate. Nivelul de educație financiară este într-o strânsă corelație cu nivelul de educație formală și cu statutul în câmpul muncii. În același timp persoanele educate și cele care lucrează folosesc în mai mare măsură serviciile financiare și cunosc mai bine produsele și serviciile bancare.
Principala sursă de informare a populației privind produsele financiare o reprezintă emisiunile TV pe teme financiare sau bancare, fiind îndeaproape urmată de informarea de la rude, prieteni sau cunoștinte, abia după aceea urmând materialele cu scop informativ și articolele pe teme financiare. Totuși, în rândul tinerilor, internetul este canalul principal de informare, pentru anumite grupe, cel puțin la același nivel cu emisiunile TV. Doar 20% din populația totală se informează activ cu privire la bănci și produse bancare.
În concluzie populația nu cunoaște care sunt principiile de bază ale economisirii, iar oportunitățile de investiții sunt foarte puțin cunoscute în rândul tinerilor. De aceea cea mai accesibilă formă de economisire este reprezentată de depozitele bancare, care practic erodează valoarea sumelor depuse deoarece dobânzile oferite sunt diminuate de taxele și comisioanele bancare, de impozit și nu în ultimul rând de inflație. De aceea puterea de cumpărare a banilor păstrați în depozitele bancare se diminuează la momentul scădenței lor, în condițiile în care există și alte oportunități de investiții care pot crește valoarea economiilor în timp.
În prezent educația financiară a devenit o necesitate, de aceea ignorarea acestei necesități va avea consecințe pe termen lung. Ieși din statistici și fă primul pas în creșterea nivelului tău de educație financiară prin urmarea cursurilor gratuite Profit Point.