IMPORTANT! Ce a ascuns conflictul din Ucraina? Află ce se întâmplă cu prețul mărfurilor

În acest articol mi-am propus să discut despre o problemă mare, o problemă eclipsată de situația fragilă din Ucraina. Vorbesc despre prețul mărfurilor și motivele pentru care prețul a tot crescut în ultimii ani; dar și câteva previziuni în ceea ce privește evoluția în următorii ani.  Aceste previziuni vin și cu o oportunitate uriașă pentru investitori.

De ce spun că este o problemă? O apreciere în prețul mărfurilor (commodities) o să ne schimbe viața de zi cu zi, prin creșterea costului de trai, iar pentru a înțelege fenomenul o să începem prin a explica ce reprezintă acest termen de “mărfuri”.

Când spunem “marfă”, ne referim la o materie primă de bază, interschimbabilă, cu alte materii prime. Cele 4 categorii principale de mărfuri sunt: grâne, energie, metale, mărfuri moi (zahăr, cafea, cacao, bumbac etc).

Dacă stăm să ne gândim, din aceste mărfuri, se produc majoritatea bunurilor pe care le folosim în viața de zi cu zi: ce mâncăm, cu ce ne îmbrăcăm, transportul etc. Asta înseamnă că o creștere sau scădere în prețul mărfurilor duce automat la o creștere sau o scădere în costul de trai.

Toate aceste mărfuri se trazancționează pe piața de mărfuri, cea mai populară fiind bursa de mărfuri din Chicago. În acestă bursă comercianții (producătorii) își vând produsele către companiile mari de procesare, cum ar fi Nestle pentru cereale, McDonalds, Petrom, BMW, Zara, Coca Cola, Ikea etc. Tot pe această bursă întâlnim și speculatorii, persoanele care nu au nevoie de marfă, dar cumpără mărfurile cu scopul de a le vinde mai scump, către o companie de procesare. Prețul acestor mărfuri sunt direct influențate de cerere și oferă, oferta în general este dată de producatori, iar cererea este dată de companiile mari de procesare și speculatori. 

În ultimii ani a început să se manifeste un dezechilibru mare în aceste mecanisme alte pieței, acest dezechilibru a creat o problemă mare, latentă, încă nemediatizată. O problemă care o să ducă la criză majoră în costul de trai, dar care vine și cu o oportunitate uriasă, spun unii analiști, una dintre cele mai mari din ultimi 20 de ani.

Oportunitatea este dată tocmai de aceste mecanisme ale pieței, dar și de reacția țărilor la un dezechilibru major între cerere și ofertă. O să detaliez această temă și voi explica îngrijorările accentuate de problemele ultimilor ani, dar și motivele care vor amplifica dezechilibrul în piața de mărfuri.

Liniile Comerciale!


După al Doilea Război Mondial am văzut o creștere mare în lanțurile de aprovizionare internaționale.  Acest trend a fost accelerat în 1980 în urma multor acorduri comerciale semnate pentru a ușura importurile și exporturile. Astăzi nu este ceva rar ca un produs să treacă prin mai multe țări până să ajungă la consumatorul final. Acest lucru a permis corporațiilor mari să importe materiale din țările în care costul de producție este cel mai mic. (China/Vietnam).

Chiar dacă aceste lanțuri comerciale lungi au dechis foarte multe oportunități internaționale, din punct de vedere logistic sunt dificil de gestionat. De exemplu, prețul hainelor din mall-uri depinde de ce se întâmplă ca producție în China și Vietnam sau ce se întâmplă pe traseu și mai puțin de strategia financiară a magazinului.



Pentru a înțelege fragilitatea acestui echilibru o să discutăm despre blocajul canalului Suez din Martie 2021. 

Lanțurile comerciale globale au primit o lovitură uriașă când unul dintre cele mai mari vase de transport a ramas imobilizat și a blocat tranzitul prin canalul Suez. Piața de mărfuri a reacționat, deoarece a blocat o rută importantă, resposabilă pentru transportul a un milliard de de tone anual și 10% din transportul global maritim. Fiind o rută atât de importantă, chiar și o întarziere de câteva zile a adus un dezechilibru major în lanțurile de aprovizionare globale, care s-a resimțit în mai multe industrii și a avut ca efect creșterea prețurilor: de la produsele din petrol până la metale și electronice.

Acum că întelegem fragilitatea acestor lanțuri de aprovizonare, o să discutăm despre cele 4 categorii de mărfuri și motivele pentru care analiștii spun că vom vedem o creștere agresivă în următorii ani. O să discut în continuare motivele generale.

1.Creșterea Dobânzii de Referință! – Dobânda de referință este termostatul economiei și are ca scop menținerea și creșterea consumului. Având în vedere presiunile inflaționiste, băncile centrale au ales să cresca dobânda de referință. Ce înseamnă asta pentru mărfuri? 

Având în vedere că majoritatea companiilor capitalizate și marii producători aleg să își extindă operațiunile prin finanțări pe diferite sectoare, o majorare în dobânda de referință o să afecteze direct profitabilitatea companiilor.

Dacă ne uităm la raportările financiare ale celor mai mari companii o să vedem în secțiunea de datorii (liabilities) că finanțarea este o metodă comună pentru companii de a menține și de a crește procesele operaționale.

Un exemplu concret – Exxon are nevoie de un utilaj nou pentru a mări și eficentiza producția de petrol, însă dacă dobânda de referință crește și creditele devin mai scumpe și mai greu de acordat, vom vedea o scădere în fluxul de numerar al companiei. 

O scumpire a creditării o să fie sesizată în prețul final al companiei. Acest lucru este valabil pentru producătorii și comercianții mari cum ar fi: Cargill, Exxon, John Deere, Glencore, British Petroleum; iar în final și produsele companiei se vor scumpi.

2.Războiul dintre Rusia și Ucraina.

În Februarie 2022, în ciuda eforturilor liderilor mondiali de a-l covinge pe Valdimir Putin, Rusia a invandat țara vecină, Ucraina. Odată cu deschiderea conflictelor, prețul petrolului a urcat ușor către 100$ pe baril. Creșterea prețurilor a fost cauzată de “mai multe semne de întrebare” în ceea ce privește producția de petrol. 

Rusia rămâne cel mai mare exportator de petrol, iar în martie 2022, SUA au anunțat interzicerea importurilor din Rusia, acest lucru având un impact major în oferta de petrol și prețul WTI-ului. De asemenea, Rusia este un exportator mare de produse agricole, de fapt 20% din exporturile globale de grâu au plecat din Rusia, iar statul euro-asiatic este al 3 lea exportator de cărbuni și al 4-lea exportator de aluminiu.

Hai să luăm mai concret fiecare categorie în parte și să înțelegem motivele din spatele aprecierii prețurilor.

Piața produsele agricole, grânele.



Una din categoriile principale de mărfuri este cea din categoria materiilor prime pentru mâncare. Avem aici, în general, produsele agricole: grâu, porumb, soia, dar și legume și fructe. Înțelegem acest lucru ca pe un dezechibru în acest sector, care va impacta una dintre necesitățile de bază.

Cele mai comercializate pe marile burse de mărfuri sunt: grâul, porumbul și soia.

În continuare am postat graficele acestor mărfuri.




După cum se vede, în ultimii ani, vedem o creștere pe aceste trei categorii principale de mărfuri, iar motivele sunt numeroase.

În primul rând pandemia a redus producția, din perspectiva forței de muncă, necesară la recoltarea și procesarea acestor produse. Producția redusă s-a tradus într-o scădere a ofertei și astfel, prețul a crescut. Înțelegem că o scădere în forța de muncă este resimtită în toate industriile principale.

Piața agricolă este în maxime, însă nu există motive de corecții majore în condițiile în care producția nu își revine la normalul pre-pandemiei și războiului. De menționat este și dependența acestor produse de fertilizatori, iar în ultimii ani prețul lor a crescut, iar USDA (United States Department of Agriculture) ne spune că prețul fertilizatorilor o să crească din nou în 2022, cu 12%.

Previziunile pe piața Agricola sunt bullish și în 2022 și nu se opresc aici, WASDE (World Agricultural Supply and Demand Estimates) estimează într-un raport din martie 2022 că media prețurilor produselor agricole o să crească în continuare, din cauza producției deficitare și scăderii exporturilor, în contextul politic fragil din 2022.

Petrol – Sunt 2 tipuri ce servesc ca etalon în lumea energiei și a petrolului. West Texas Intermediate (WTI) și North Sea Brent (NSB). WTI este extras și produs în Statele Unite, iar NSB este extras din Nordul Europei. 




Ne întoarcem puțin în timp, în 2020, când a avut loc pandemia și restricționarea transportului.  Această scădere în cerere a dus la deprecierea masivă pe piața petrolui. Ulterior prețul a început să crească, astfel la început de 2021 petrolul avea un preț aproximativ de 50$ pe baril, terminând anul cu aproape 80$ pe baril.

Sunt câteva motive pentru care avem acest dezechilibru în piața petrolului.

Un alt producător mare de petrol, U.S. a avut o scădere masivă începând cu 2020 din cauza pandemiei și furtunilor puternice din Texas, astfel oferta a fost în scădere. Ca raspuns OPEC (Organization of the Petroleum Exporting Countries) a hotărât limitarea producției de petrol în 2020, în speranța de a crește petrolul prin limitarea producției.

EIA – (U.S. Energy Information Administration) ne spune că rezerva mondială de petrol o să se subțieze, iar EIA prezice că prețul petrolului o să ajungă la peste 200$ pe baril, până în 2030. Această predicție este valabilă în eventualitatea în care statele nu își măresc eforturile de a schimba nevoia de petrol cu energie regenerabilă.

Însă în contextul politic – economic actual, majoritatea analiștilor din băncile mari preconizează că în condițiile în care invazia din Ucraina continuă, o să vedem prețul petrolului la peste 185$ până la final de an. 


Metale



Sunt mai multe motive pentru care metalele sunt pe un trend ascenent.

În primul rând metalele prețioase au fost încă din antichitate văzute ca metode de menținere a valorii. Această proprietatea a metalelor prețioase le oferă proprietatea de „hedge” împotriva inflației și instabilității economice, ambele condiții existente în prezent.

De asemenea, metalele industriale, cum este aluminiul, au un trend ascendent din pricina multor evenimente care au dus la scădere în ofertă. În urma planului de reducere a emisiilor de carbon, China taie anual din producția de  aluminiu, fiind un jucător important pe acestă piață, astfel oferta primește o lovitură mare. Conform unui raport de ING, China a produs cu 1.2 M de tone mai puțin, comparativ cu așteptările analiștilor. from ING Group

Un alt motiv este creșterea costului gazelor naturale folosite în procesul de producție, Rusia fiind cel mai mare exportator aici. În urma acestui eveniment Europa avut un deficit de 650.000 de tone de aluminiu, anul trecut conform European Aluminium wrote in a letter to the EU Jan. 14.

Aluminiul este un material intens folosit, care a creat un efect negativ în mai multe industrii, de la materiale de construcții până la doze de sucuri. Anul trecut „Monster Beverages , Simbol bursier MNST” nu și-a completat cererea, tocmai din această lipsă de aluminiu, conform unui raport  - co-CEO Rodney Sacks told analysts in November.

Vedem că materiile prime sunt de multe ori inter-dependende, iar un blocaj în extragere, producție sau transport poate face valuri în toate produsele care ajung la consumatorul final.

Cele mai importante evenimente care pot continua să forțeze acest dezechilibru fragil sunt următoarele.

  • În continuare pandemia: au trecut deja doi ani, însă companiile sunt incerte în ceea ce privește lanțurile comerciale, iar în 2022 nu avem semne că lucrurile se vor întoarce la normal. 
  • Conflictul din Rusia, care vine cu o lovitură mare pe toate industriile și fragilitatea în lanțurile de aprovizionare, atât de dependente pentru comerțul global.
  • Deprecierea ofertei și instabilitatea economică se traduce în creșterea graficelor pe principalele categorii de mărfuri.

În contextul în care producția revine la normal, dobânda de referință crește în condiții de stabilitate și conflictul cu Rusia nu escaladează vom vedea o stabilitate în prețul mărfurilor. 

În prezent nu vedem semnale de corecții majore din punct de vedere fundamental, graficele sunt în maxime, iar volatilitate este uriasă. 

După cum spuneam, presiunea în lanțurile comerciale globale și contextul actual ne oferă și o oportunitate investițională, iar conform analiștilor din băncile mari din SUA avem în față una dintre cele mai mari oportunități ale deceniului.


Pentru a profita corect de această oportunitate avem nevoie de o strategie investițională diversificată cu expunere corectă pe energie, metale și grâne printr-un ETF.

Fiind sute de astfel de ETF-uri, majoritatea fiind diversificate sau concetrate incorect, am ales să  lucrăm la un masterclass. O să îl prezentăm în viitorul apropiat, iar în cadrul acestui Masterclass vom dezbate totul, de la A la Z: ce se întâmplă în lume și cum alegem un instrument investițional corect pentru a profita de aprecierea mărfurilor.

Am ales să creăm acest Masterclass, din cauza lipsei de cunoaștere în aceste piețe, dar și în condițiile în care dacă piața mărfurilor explodează, o să vedem o lipsă mare în lichiditate și sunt instrumente care elimină acest risc investițional.

Cam atat pentru acest articol, o să continuăm și o să aprofundăm procesul, în Masterclass-ul live.


Editorial de Octavian Neguț

Director Adjunct Profit Point Cluj

Află care sunt elementele importante pentru a investi cu succes în piețele financiare.

Consimțământul cookie-urilor GDPR

Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a vă oferi cea mai relevantă experiență, amintindu-vă preferințele și repetând vizitele. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu utilizarea TUTUROR cookie-urilor. Cu toate acestea, puteți vizita Setările cookie-urilor pentru a furniza un consimțământ controlat.
Activat Permanent

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului web. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

Cookie-urile publicitare sunt utilizate pentru a oferi vizitatorilor reclame și campanii de marketing relevante. Aceste cookie-uri urmăresc vizitatorii de pe site-uri web și colectează informații pentru a oferi reclame personalizate.

Cookie-urile de performanță sunt utilizate pentru a înțelege și analiza indicii cheie de performanță ai site-ului web, ceea ce ajută la oferirea unei experiențe mai bune utilizatorilor pentru vizitatori.

Cookie-urile analitice sunt utilizate pentru a înțelege modul în care vizitatorii interacționează cu site-ul web. Aceste cookie-uri ajută la furnizarea de informații despre valori, numărul de vizitatori, rata de respingere, sursa de trafic etc.

Modifică