Importanța diversificării portofoliului de investiții

Importanța diversificării portofoliului de investiții

Atunci când investești, este important să urmărești și riscul asociat.

Riscul este un concept tânăr și relativ abstract, mai ales pentru investitorii începători. Dar există tehnici destul de simple și ușor de înțeles în ceea ce privește managementul banilor care ajută la expunerea față de risc până la un nivel acceptabil.

Regula #1 în reducerea riscului în investiții reprezintă diversificarea portofoliului.

Diversificarea portofoliului este o modalitate de gestionare a riscului care presupune investiția banilor într-o varietate de active pentru a reduce riscul şi a mări profitul. 

Cu alte cuvinte, poți diminua riscul prin crearea unui portofoliu sau coș de instrumente financiare care include o varietate de active. Ideea de bază este dispersia riscului, astfel încât evoluția nefavorabilă a unei investiții să fie compensată prin câștigurile din alte investiții.

Dacă te gândești să investești în acțiunile unei singure companii, investiția ta ar depinde în exclusivitate de ceea ce se va întâmpla cu acel emitent. Iar dacă acțiunile acestuia ar începe să scadă în valoare, nu ai avea cu ce să-ți compensezi pierderile.

De exemplu, cumperi acțiuni ale unei companii auto, însă, peste un timp, se anunță că angajații intră în grevă nedeterminată și astfel toată producția este stopată. Cel mai probabil, prețul acțiunilor companiei auto va scădea, iar portofoliul tău de investiții va avea de suferit.

Sau, de exemplu, cum s-a întâmplat în cazul companiei Apple: la începutul anului 2019, producătorul telefoanelor iPhone a surprins pe toată lumea anunţând că, din cauza încetinirii economiei chineze, a războiului comercial dintre SUA și China, cifra sa de afaceri şi vânzările de iPhone-uri au fost sub aşteptări în ultimele trei luni ale lui 2018. Acest anunţ surprinzător a avut ca efect imediat la bursă o cădere cu 10% a valorii acţiunilor Apple, lucru care i-a neliniștit foarte mult pe investitori.

Dacă tu ca investitor respecți regula #1 în administrarea riscului de investiții, diversifici și ai alternative prin intermediul altor companii emitente, impactul negativ asupra investițiilor tale va fi mult mai mic. 

De reținut: 

  • Diversificarea nu garantează un câştig fără pierdere. Aceasta este, mai degrabă, o strategie care echilibrează riscul asociat cu o investiție. 
  • Pentru o diversificare eficientă trebuie să investești într-o varietate de active, astfel vei avea siguranța că nu vei fi vulnerabil într-o direcţie sau alta, folosind o combinaţie între acestea.
  • O supra-diversificare nu presupune neapărat o reducere mai mare a riscului și îți poate afecta negativ investițiile. 
Citește și:

Află care sunt elementele importante pentru a investi cu succes pe bursă.

Consimțământul cookie-urilor GDPR

Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a vă oferi cea mai relevantă experiență, amintindu-vă preferințele și repetând vizitele. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu utilizarea TUTUROR cookie-urilor. Cu toate acestea, puteți vizita Setările cookie-urilor pentru a furniza un consimțământ controlat.
Activat Permanent

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului web. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

Cookie-urile publicitare sunt utilizate pentru a oferi vizitatorilor reclame și campanii de marketing relevante. Aceste cookie-uri urmăresc vizitatorii de pe site-uri web și colectează informații pentru a oferi reclame personalizate.

Cookie-urile de performanță sunt utilizate pentru a înțelege și analiza indicii cheie de performanță ai site-ului web, ceea ce ajută la oferirea unei experiențe mai bune utilizatorilor pentru vizitatori.

Cookie-urile analitice sunt utilizate pentru a înțelege modul în care vizitatorii interacționează cu site-ul web. Aceste cookie-uri ajută la furnizarea de informații despre valori, numărul de vizitatori, rata de respingere, sursa de trafic etc.

Modifică