Investiții lichide versus plasamente nelichide

Investiții lichide versus plasamente nelichide
Motivul existenței oricărui mecanism bursier îl constituie lichiditatea. 

Datorită saltului tehnologic din anii 70, piața financiară a început să-și dezvolte o infrastructură prin care traderii retail pot acum să tranzacționeze în doar câteva secunde acțiuni ale companiilor listate pe piețele de capital, generând un flux instantaneu de lichiditate.

Avantajul major al lichidității de pe piață îl constituie evaluarea eficientă a activelor, comparativ cu situațiile de lichiditate mică sau inexistentă. Un activ lichid este un instrument bursier sau o investiție în fonduri care poate fi tranzacționată în orice moment pe o piață formată.
  
Riscul de lichiditate, însă, cu care se confruntă activele listate la București, diminuează potențialul preț al unei companii din cauza că există și riscul ca investitorul să nu găsească o contrapartidă potrivită pentru activele pe care vrea să le vândă sau să le achiziționeze. 

Atunci când un investitor vrea să pună banii la treabă, ar trebui să ia în calcul atât randamentul potențial al investiției, cât și lichiditatea acesteia. Bucureștiul însă, se confruntă cu o absență a lichidității, lucru care îi face pe marii jucători internaționali să se abțină de la intrările pe piața financiară românească. 

Astfel, chiar dacă raportul PER este mult mai mic la noi (8,96) decât în alte țări din Europa unde este, practic, dublu, bursa din România păstrează o lichiditate redusă și o evoluție negativă a tuturor indicilor.

Pentru un flux mai sănătos de lichiditate, piața financiară românească ar trebui să-și consolideze infrastructura și să deschidă porțile pentru investitorii internaționali de anvergură, care să desfășoare tranzacții specifice secolului în care trăim.

Referindu-ne la investitorii din România, marele rival al investițiilor lichide sunt cele nelichide (imobiliare și bancare). Investițiile nelichide sunt acelea care nu se pot vinde foarte ușor și sunt percepute ca fiind mai riscante.

Din punct de vedere al lichidității, investițiile nelichide sunt cu mult în urma bursei, având în vedere că durata medie de vânzare a unui imobil este de 5-6 ani. In multe cazuri, randamentele acestor investiții aduc succes, însă trebuie să se aibă în vedere că acestea nu îți vor aduce sume mari în scurt timp.  Un alt dezavantaj al investițiilor nelichide îl reprezintă costurile mari date de comisioanele intermediarilor. 

Având în vedere că rata inflației este ridicată în România, ar fi bine să investești estimând nevoia de lichiditate și să-ți plasezi banii corespunzător: dacă estimezi că în viitorul apropiat nu vei avea nevoie de o parte din banii investiți, poți opta pentru investițiile nelichide. 

Însă, luând în considerație trendul în evoluția dobânzilor la depozitele bancare în următorii ani și incertitudinea pieței imobiliare, investiția la bursă rămâne a fi cea mai bună variantă pentru un investitor retail, ori aceasta poate fi făcută atât pe termen lung, cât și pe termen scurt, iar randamentele sunt mult mai atractive prin asumare de riscuri acceptabile.

Află care sunt elementele importante pentru a investi cu succes pe bursă.
Investiții lichide versus plasamente nelichide

Articole asemănătoare

Consimțământul cookie-urilor GDPR

Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a vă oferi cea mai relevantă experiență, amintindu-vă preferințele și repetând vizitele. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu utilizarea TUTUROR cookie-urilor. Cu toate acestea, puteți vizita Setările cookie-urilor pentru a furniza un consimțământ controlat.
Activat Permanent

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului web. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

Cookie-urile publicitare sunt utilizate pentru a oferi vizitatorilor reclame și campanii de marketing relevante. Aceste cookie-uri urmăresc vizitatorii de pe site-uri web și colectează informații pentru a oferi reclame personalizate.

Cookie-urile de performanță sunt utilizate pentru a înțelege și analiza indicii cheie de performanță ai site-ului web, ceea ce ajută la oferirea unei experiențe mai bune utilizatorilor pentru vizitatori.

Cookie-urile analitice sunt utilizate pentru a înțelege modul în care vizitatorii interacționează cu site-ul web. Aceste cookie-uri ajută la furnizarea de informații despre valori, numărul de vizitatori, rata de respingere, sursa de trafic etc.

Modifică