CERCETARE DE PIAȚĂ
Profit Point a inițiat cea mai vastă cercetare de piață la nivel național din România, având drept scop central identificarea nivelului de alfabetizare financiară a populației adulte și evaluarea deschiderii românilor spre evoluție financiară. Studiul a vizat cetățenii români majori, familiarizați cu mediul online, predominant din zone asociate ariilor metropolitane. Această demografie constituie 62.7% din totalul populației și este implicată în generarea a cel puțin 75% din PIB-ul României.
Datorită profilului socio-demografic al respondenților, gradul de incluziune financiară observat este semnificativ.
Un factor decisiv în această incluziune este nivelul educațional. Cei cu studii superioare nu doar că accesează în proporție mai mare instrumente financiare, dar sunt și mai conectați la tehnologie, având internet acasă și telefoane mobile inteligente.
Convers, indivizii cu un nivel primar de educație sunt mai susceptibili să opteze pentru decizii financiare riscante. Astfel, o educație limitată, marcată de decizii financiare precare, conduce spre o excluziune financiară accentuată și un grad crescut de sărăcie.
ROMÂNII ȘI BANII, ÎN TRECUT
BANII FAMILIEI, O PROBLEMĂ ÎNCĂ DIN COPILĂRIE
au crescut într-un mediu provocator,din punct de vedere financiar, cu multe lipsuri
discutau foarte des despre problema reducerii cheltuielilor în familie
discutau foarte des despre problema veniturilor insuficiente
CARE SE PERPETUEAZĂ ȘI ASTĂZI
DE CE RĂMÂNEM PRINȘI ÎN TRECUT?
ZICALE ȘI PROVERBE
ROMÂNII ȘI BANII, ASTĂZI
CARE ESTE SITUAȚIA ASTĂZI. VENITURILE ROMÂNILOR
CARE ESTE PRINCIPALA SURSĂ DE VENIT ÎNTR-O FAMILIE
au un venit constant, lunar (salariu, pensie, indemnizație)
nu știu cât câștigă de la o lună la alta
ROMÂNI VS. ROMÂNI
CONTRADICȚII
CUM NE ”PREGĂTIM” PENTRU A SCHIMBA CEVA
nu au citit vreo carte de educație financiară sau nu au urmat vreun curs în acest sens
nu știu sau nu s-au interesat despre metode de economisire sau investiții
nu s-au interesat niciodată de evoluția indicilor bursieri
CUM ÎNȚELEGEM EDUCAȚIA FINANCIARĂ?
CE EFECTE RESIMȚIM LA NIVELUL POPULAȚIEI?
NU știu să calculeze costurile unor împrumuturi
NU știu să facă diferența dintre acțiuni și obligațiuni, în cadrul investițiilor
NU știu cum să își facă un buget de venituri și cheltuieli
NU pot înțelege nivelul impozitelor pe care le plătesc
CUM ÎNȚELEG ROMÂNII PROBLEME SIMPLE LEGATE DE BANI…
CONSECINȚA ESTE DURĂ ȘI ARATĂ CAM AȘA:
DACĂ AR RĂMÂNE FĂRĂ PRINCIPALA SURSĂ DE VENIT, ROMÂNII AR PUTEA TRĂI…
nu ar putea supraviețui nici măcar o lună
ar putea supraviețui timp de 3 luni
ar putea supraviețui între 3-6 luni
ar putea supraviețui peste 6 luni
CUM DEFINESC ROMÂNII PRINCIPALELE NOȚIUNI LEGATE DE INVESTIȚII ȘI EDUCAȚIE FINANCIARĂ?
NU au știut să răspundă la întrebarea „Ce este un indice bursier?”
NU au știut să răspundă la întrebarea „Ce este o obligațiune?”
NU au știut să răspundă la întrebarea „Ce este o acțiune?”
NU au știut să definească termenul de „inflație”
CU TOATE ASTEA, ROMÂNII DECLARĂ CĂ ECONOMISESC LUNAR…
LA CAPITOLUL ”ÎNCREDERE”, ROMÂNII ÎȘI ARATĂ SCEPTICISMUL
În cazul accesării unor programe de educație financiară, atât femeile cât și bărbații și- au manifestat dorința de a afla mai multe informații dar și exemple / explicații / metode / modele concrete / practice despre cu se fac investițiile, cum să obțină mai mulți bani sau să economisească. Accentul pe concret se regăsește și în evaluarea nivelului de alfabetizare financiară și este una dintre explicațiile slabei pregătiri în acest domeniu.
Este important de subliniat faptul că femeile, în mod particular femeile tinere, sub 29 de ani, sunt statistic de acord într-o măsură mai mare decât bărbații cu rolul educației în generarea unui venit mai mare, cu faptul că administrarea banului este o artă (acordând în medie cu 0.5 puncte mai mult decât bărbații), cu nevoia de „a strânge bani albi pentru zile negre” sau chiar cu opinia că „oricine se poate îmbogăți din muncă cinstită” (acordând în medie cu 0.7 puncte mai mult decât bărbații).
Per ansamblu, femeile au o opinie mai degrabă favorabilă educării și utilizării de instrumente financiare decât bărbații și pot reprezenta subiecți mai favorabili urmării unor cursuri de educație financiară.
Analiza socio-demografică indică faptul că persoanele responsabile de păstrarea evidenței cheltuielilor în familie sunt, în cea mai mare măsură, femeile. Deși aproape 2/3 din respondenți declară că obișnuiesc să păstreze, în mod constant, o evidență a cheltuielilor pe care le realizează lunar în familie, unul din trei participanți declară că fac acest lucru „ținând minte” ce cheltuieli au realizat.
Surprinzătoare a fost corelația dintre reziliența financiară și sex, faptul de a fi femeie influențând negativ perioada în care un subiect își poate menține nivelul de trai chiar dacă a rămas fără venituri. Astfel, ponderea femeilor care declară că nu sunt deloc sau că sunt minim rezistente financiar este cu 50% mai mare decât a bărbaților.
1 din 3 femei declară că păstrează evidența cheltuielor lunare din familie
1 din 3 bărbați declară că „țin minte” câți bani s-au cheltuit în familie, lunar
CUM VĂD TINERII VIITORUL LOR FINANCIAR
(*SEGMENTUL DE VÂRSTĂ 18-29 DE ANI)
CONCLUZIE
În societate, reperele sunt create de mediul care ne înconjoară. Comportamentele părinților, profesorilor și ale celor pe care îi admirăm se imprimă în conștiința noastră, devenind ghiduri în formarea noastră ca indivizi.
Cu toate acestea, când vine vorba de finanțe, reperul pare neclar. Mecanismele economice și media socială ne influențează percepțiile, sugerând că bunurile materiale – mașina, vacanțele, restaurantele sau vestimentația – sunt indicatorii succesului financiar. Însă, crizele economice evidențiază adesea că aceste standarde pot conduce la faliment personal, ridicând semne de întrebare asupra autenticității lor ca repere reale.
Goana după asemenea repere, adesea mai mult legată de dorințe decât de nevoi, ignoră aspecte esențiale precum venitul real, obligațiile financiare, datoriile existente sau posibilitatea de a economisi. Absența unui reper financiar solid ne determină să ne punem întrebări esențiale despre când și cât este suficient, despre momentele în care ar trebui să ne oprim sau să accelerăm și despre ce ne putem permite cu adevărat.
Concluzionând, societatea ne oferă numeroase repere, însă în plan financiar, rămânem fără un ghid clar. Continuăm să ne întrebăm cât este suficient, când să ne oprim și să apreciem ce avem, sau când să ne străduim mai mult. În acest context, definirea propriilor repere financiare, care să fie în armonie cu realitățile și nevoile personale, devine o provocare esențială. Noi l-am numit Bateria Financiară.