Oamenii nu vor lideri perfecți, ci lideri autentici. Cele 5 niveluri de leadership

Leadership-ul de nivelul cinci nu este o muncă, ci o adevărată aventură de-a lungul vieții.
Cu toții ne dorim să fim lideri mai buni, care să se poată descurca în orice situație și cu orice fel de angajați. 

John Calvin Maxwell - scriitor, speaker motivațional și orator american, a scris o serie de cărți despre leadership, printre care Cele 21 de Legi Supreme ale Liderului și Cele 21 de Calități ale Liderului, prin care îi ghidează pe oameni cum să devină lideri autentici, inspirați și demni de toată admirația. Există cinci niveluri de leadership. Știi la ce nivel ești și cum poți trece la următorul? Dacă nu, te invităm să descoperi aceste lucruri în cele ce urmează:

Nivelul I
Vorbim de un leadership formal, care se limitează la o serie de aptitudini, la un bagaj de cunoștințe și performanțe. Formalitatea îl face pe lider să stea pe loc, fără să evolueze, lucru se răsfrânge și asupra angajaților. Poziția unui astfel de lider este de cele mai dese ori fermă și clară: "Eu sunt șeful, voi sunte'i subalternii mei, atât!" și nu va încerca să relaționeze cu angajații săi astfel încât să construiască o echipă puternică. Formalitatea îi ține loc de comunicare cu angajații; se lasă ghidat doar de codul muncii și programul de lucru, și atât. Într-un astfel de mediu angajații își fac treaba, nici mai mult și nici mai puțin și e puțin probabil ca ei să dezvolte un entuziasm sau inițiativă de muncă.  
Iată care sunt caracteristicile unui lider de nivelul I:
  • nu apreciază angajații la justa lor valoare;
  • nu este deschis spre schimbări;
  • se orientează pe micro-management.
Ce trebuie să faci ca să treci la următorul nivel?
  • Mulțumește echipei tale pentru eforturile depuse;
  • Încearcă să evoluezi și să-ți îmbunătățești calitățile de muncitor;
  • Comunică cu colegii nu doar pe subiecte ce țin de muncă;
  • Recunoaște atunci când greșești sau când nu știi anumite lucruri. Este ceva normal!


Nivelul II
Liderul de nivelul doi nu-și tratează angajații ca pe niște roboți care au de îndeplinit un plan de muncă. Acesta manifestă empatie față de angajați și încearcă să se pună în locul lor, cu probleme sau slăbiciuni, virtuți personale și caracteristici individuale. Acest lider va reuși să-și consolideze relațiile cu echipa, iar angajații vor fi mai motivați și chiar mai prietenoși, lucru care va duce la creșterea eficienței. 
Caracteristicile unui lider de nivelul II:

  • Este energic;
  • Are încredere în angajații săi;
  • Valorifică calitățile și eforturile fiecărui angajat;
  • Comunică deschis cu angajații;
  • Creează o atmosferă pozitivă în echipă.
Acest nivel poate fi unul dificil pentru introvertiți, iar pentru a trece la nivelul următor, va trebui să reușești următoarele lucruri:
  • să fii în armonie cu tine însuți;
  • să-ți lauzi angajații cel puțin o dată pe săptămână;
  • să te bucuri de munca ta;
  • să fii tu cel care inspiră echipa. 
Citește și: Abilități cheie care te fac un lider eficient

Nivelul III
Liderul de nivelul III este implicat tot timpul în procesul de muncă. El este un adevărat profesionist și inițiator în rezolvarea celor mai dificile probleme; este cel care încurajează, conduce și motivează echipa și dă exemple de urmat. Iată care sunt caracteristicile unui lider de nivelul III:
  • Inspirație și productivitate;
  • Liderul poate să rezolve unele probleme de unul singur, fără implicarea angajaților;
  • Creează echipe puternice și unite.
Pentru a trece la nivelul următor, liderul trebuie să realizeze următoarele lucruri:
  • Să înțeleagă cât de puternic este fiecare angajat în parte;
  • Să discute misiunile companiei cu întreaga echipă;
  • Să creeze situații de succes;
  • Să analizeze munca în echipă, sa dea aprecieri fiecărui angajat și să facă planuri.

Nivelul IV
La acest nivel, liderul schimbă viața angajaților săi, fiind preocupat de evoluția lor și de viitorul companiei. Totodată, acest lider, aduce noi lideri în echipa sa. 
Caracteristici liderului de nivelul IV:
  • Se concentrează pe dezvoltarea angajaților săi;
  • Nu tinde în mod neapărat spre perfecțiune;
  • Nu are ca scop să fie singurul lider;
  • Ajută pe alți angajați să devină lideri.

Nivelul V
Este clar că nu toți liderii pot să ajungă la nivelul cinci, or' liderii de acest nivel pot depăși orice limite, în sensul cel mai bun al cuvântului. Însuși John Maxwell a spus:
Scopul unui lider de nivelul cinci nu este doar acela de a-și face treaba ca sau de a-i determina pe angajați să-l urmeze, ci să crească noi lideri care să inspire și să conducă echipe. Leadership-ul de nivelul cinci nu este o muncă, ci o adevărată aventură de-a lungul vieții!
Sugestii pentru liderii de nivelul V:
  • Fii un exemplu!
  • Creează un cerc de persoane care se vor susține reciproc și vor fi motivați pentru dezvoltarea echipei;
  • Ajută-i și pe alți lideri să ajungă la nivelul cinci! 

Leadership-ul de nivelul cinci nu este o muncă, ci o adevărată aventură de-a lungul vieții.

Consimțământul cookie-urilor GDPR

Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a vă oferi cea mai relevantă experiență, amintindu-vă preferințele și repetând vizitele. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu utilizarea TUTUROR cookie-urilor. Cu toate acestea, puteți vizita Setările cookie-urilor pentru a furniza un consimțământ controlat.
Activat Permanent

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului web. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

Cookie-urile publicitare sunt utilizate pentru a oferi vizitatorilor reclame și campanii de marketing relevante. Aceste cookie-uri urmăresc vizitatorii de pe site-uri web și colectează informații pentru a oferi reclame personalizate.

Cookie-urile de performanță sunt utilizate pentru a înțelege și analiza indicii cheie de performanță ai site-ului web, ceea ce ajută la oferirea unei experiențe mai bune utilizatorilor pentru vizitatori.

Cookie-urile analitice sunt utilizate pentru a înțelege modul în care vizitatorii interacționează cu site-ul web. Aceste cookie-uri ajută la furnizarea de informații despre valori, numărul de vizitatori, rata de respingere, sursa de trafic etc.

Modifică